Dagens Pony: Cascade & The Waterfall


Cascade & The Waterfall

Waterfall 1984 Year 3


Detta playset kom ut i flera olika varianter och kombinationer. Ett var vitt och kom med Sprinkles och Duck Soup som såldes i USA med en blå prototyp av Sprinkles på kartongen (har även sett en italy variant av det vita vattenfallet med Duck Soup och Sprinkles som inte skiljer mer än på kartongen faktiskt), den andra var grön och kom med Cascade och Duck Soup och är mycket ovanligare men det gröna kan också ha kommit ut igen fast då medmed Sprinkles och Duck Soup stället och enbart i UK men detta är oklart. Det gröna vattenfallet och Cascade såldes i UK så det var också bara där som det gröna vattenfallet kom ut*. Vattenfallet såldes aldrig i Sverige utan Sprinkles såldes tillsammans med Duck Soup på card. Det gröna vattenfallet fortsatte att komma ut ända fram till 1985 med Duck Soup men utan Cascade.

Detta gröna vattenfall är en av de mest ovanliga playseten jämte det levendelfärgade Drömslottet och Megans Place. Jag köpte denna från England på ebay med sin originalkartong men saknar dock bubbelflaskan. Cascade är också en av de mest ovanliga ponierna medans Sprinkles är väldigt vanlig. Båda versionerna av vattenfallet förekommer i serierna med det verkar vara en enda röra för att Sprinkles har två vattenfall i serietidningarna?! 

Sprinkles förekommer ofta men inte Cascade, ett enda avsnitt är hon med i (dock har jag inte sett det själv) vilket gör det väldigt svårt att säga något om henne mer än att hon gillar att solbada och vistas vid vattenfallet -såklart. Bubbles älskar också att hänga där. Jag har sett olika varianter med satin ribbons till henne som en grön och ibland även gul samt en gul/grön satin ribbon -kanske hon kom med flera olika varianter av ribbons då detta faktiskt förekommer i foldrar, ibland är den rosa och ibland mer grön eller gul/grön.
Ej puffy sticker.

Tillbehör: Blå handduk, en flaska innehållande någon form av såpa för att få bubbelskum i vattenfallet, ankan Duck Soup, en rosa hållare i from av en borste men med en svamp istället och 2 st lila hårspolar.
Kam: En rosa kam.
Satin Ribbon: Gul/grön.






* Cascade och det gröna vattenfallet kan ha förekommit i andra delar i Europa och Australien men detta är ännu oklart då det vita vattenfallet med Sprinkles förekom på andra håll än USA men vi vet dock inte om detta stämmer alls.


Kommentarer
Postat av: Retrophilia

ÅÅh vad fint! Det där vill jag ha! Svårt att hitta i bra skick med förpackningen kvar, blev det mycket i frakt?



Sv: Var det längesen du var i London? Det ska ju finnas nån park med my little pony statyer men jag kommer tyvärr inte ihåg vart det var.

Jag kollar ebay lite då och då och hittar jag nåt så slår jag till :)

2011-07-28 @ 14:07:57
URL: http://retrophilia.blogg.se/
Postat av: Jennie

Har detta playset någonsin sålts i Sverige ?

Svar: Nej, det såldes bara i UK. Det kan ha sålts i andra delar av Europa som Belgien men detta är så vitt jag vet obekräftat. Det vita vattenfallet såldes bara i USA. I Sverige hade vi bara Sprinkles och Duck Soap on card allt så utan playset.
Night Flies

2013-01-03 @ 23:15:23
URL: http://www.mycollections.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0