Juni 9, 2011

Nu har jag lagt alla viktiga MLP länkar som är så bra att ha god översikt över när man är MLP samlare eller kanske bara nyfiken på vilken barndoms pony det var man hade när man var liten :D, ni hittar alla länkarna under Länkar här på min blogg.
Just nu är det ganska fullt upp så reportaget kommer jag som tidigast att få tid att pyssla med på söndag. Jag har knappt hunnit märka av att det är sommar än trots att termometern stod på 31° C för några dagar sen! Kanske för att det trots allt blåser väldigt mycket vilket det inte brukar göra så här års och jag är väldigt känslig för blåsväder, svalkande kanske några tycker men det kan jag nog tyvärr inte hållas med om. Jag måste dessutom hinna med att ta tag i trädgårdsarbetet igen vilket känns jobbigt då man precis blivit klar så måste man börja om på nytt hela tiden, vilket gör att det tillslut känns ganska tråkigt.

Är det någon mer än jag som tycker att det börjas hetsbudas lite på Tradera igen efter att det har varit dött hela maj månad? Jag har haft bevakning på så gott som alla MLP auktioner under 2 års tid nu och sett ganska tydliga mönster, här kommer en kort sammanställning av MLP marknaden på Tradera:

Under det senaste halvåret har det kommit in en del "nya" samlare (jag kan inte säga att alla är helt nya, de kan ha handlat för mer än två år sedan också) som budar på i stort sett allt oavsett skick, ibland budar det till och med på flera ponier av samma sort samtidigt.
Pony marknaden går upp och ner på Tradera i samma takt som börsen (fast värre faktiskt) dvs att en pony som gick väldigt högt ena dagen kan redan nästa dag (jo det är sant) gå för en strunt summa -så pass labil är marknaden och det verkar inte finnas någon logik bakom det hela varken vad gäller sort eller skick.
Detta är absolut ingen kritik utan bara en reflektion och ett sätt att försöka förstå marknaden (för den fungerar inte som andra samlarmarknader). Kanske alla har tagit rådet till sig om att det är nu som det går att fynda billiga ponisar (under sommaren) för att det är (lite bara) sesongsbetonat men att det istället fick motsatt effekt för att fler tänkte så? Nu handlar det inte om mer än 3-4 st som budar på det mesta och mot varandra, dessa brukar komma i perioder, de är borta några månader och då går markanden ner lite och sen budar de en månad och då går alla priser upp igen osv. Det är givetvis i grova drag men det finns flera sådana små grupper som kommer och går och ter sig som periodare när det kommer till MLP samlandet (ej sesongsbetonade periodare dock).
Inget fel i att vilja samla ihop alla utan att bry sig om skicket det tråkiga är bara att mer värdefulla sorter minskar i värde för det tycks vara så att de "nya" samlarna inte har så stor koll på vilka som är ovanliga och inte och att de ponier som verkligen är i jättefint skick allt för ofta går för mindre än de i dåligt skick och så ska det inte behöva vara -så hur råder man bot på det? Jo, alla säljare som vet med sig ha riktigt fina ponier -höj priserna för guds skull! Ta den tid ni behöver på er att sälja, tids nog kommer det finsmakare till samlare som handlar och det kan det vara värt för att behålla värdet på MLP. Bait ponier finns det gått om iaf men de ska inte behöva kosta 150 kr utan snarare runt 50 kr och om de verkligen är mint så tycker jag att minst 300 kr är helt rimligt även för de allra vanligaste ponierna (smakar det så kostar det) och mer uppått höjderna för de mer ovanliga. Sen måste man som samlare hålla sig till marknadsvärdet i viss mån men det finns gränser och med det menar jag helt sonika att ponier som i vanliga fall säljs för 300 kr och uppåt inte ska behövas säljas för runt hudralappen.
Detta för att MLP samlandet ska få sin status och sitt värde tillbaka. Som jag nämnt i tidigare inlägg så handlar samlandet för min del enbart om skick men det är väl tur att alla inte är ute efter samma pony även om det känns att det faktiskt är just så på Tardera allt för ofta numera dvs en annan form av gruppbudande som återkommer med jämna mellanrum -att alla ska buda på en enda pony medan ingen budar på alla andra övriga som finns att tillgå. Att säljare med fina ponisar höjer priserna och föregår med gott omdöme till köpare och andra säljare, löser naturligtvis inte hela problemet, folk kommer att fortsätta att tokbuda på bait ponier men det är iaf ett steg i rätt riktning och en god markering för nya samlare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0