Förvaring

Det bästa är naturligtvis att arkivera ponierna i syrefria lådor av kartong/papp som inte släpper in fukt och solljus eller skadedjur. Förvara dem i ett svalt rum som ständigt håller samma temperatur som tex ett matförråd! Men vill man absolut ha dem på display så bör du ha ett speciellt rum för din samling med hyffsat täta glasskåp och förtäckta fönster samt att temperaturen i rummet ska vara ungefär den samma och absolut inte fuktig men kom ihåg att ponierna kanske inte håller så länge då. I nästa steg det gäller även MO MIP tyvärr sett sådan fall MOC.


Kommentarer
Postat av: Retrophilia

Jag blir lika orolig varje sommar, temperaturen stiger till uppemot 30 grader i rummet där jag har mina ponnyer. Hela rummet börjar att lukta plast :) Men än så länge så har dom klarat sej från "skador" :)

2011-05-10 @ 16:27:02
URL: http://retrophilia.blogg.se/
Postat av: Night Flies

Ja vilken tur den största faran är egentligen temperatur växlingar men så är det med allt material (mer eller mindre) men pony plasten är ju extra känslig. Ja jag e orolig över mina Moc:s men har inte märkt ngt på dem däremot (de flesta bubblarna är lite små spruckan vilket nog är en fördel i det fallet) upptäcker jag nya saker på loose ponierna varje år därför vill jag inte ha dem längre, utom ett fåtal.

2011-05-10 @ 16:35:18
URL: http://nightflies.webblogg.se/nightflies
Postat av: Retrophilia

Jo, Moc:s är nog värst för dom är så tätt förpackade! Förvarar mina i en garderob. Jag hade NSS North Star moc och det var en liten spricka i bubblan men jag brydde mej inte så mycket om det. Sen upptäckte jag att det hade kommit in fukt under plasten som håller manen på plats. Eller det var antagligen mjukgöraren i plasten som började att dunsta. Ingen ville köpa henne heller för alla är ju livrädda för regrind och fläckar! Så jag hade inget annat val än att öppna henne :(

Har behandlat med remove-zit men fläckarna går inte att få bort. Värsta mardrömmen är ju att alla ponnys kommer att bli förstörda inom några år.

Jag heter princess moondancer där och på arenan.

Jag har inte varit inloggad på hur länge som helst för mitt samlande ligger på is just nu. Vill inte bli frestad att köpa en massa ponnys :)

2011-05-11 @ 15:10:15
URL: http://retrophilia.blogg.se/
Postat av: Night Flies

Oj det är verkligen inte kul att decarda värdet sjunker kopiöst! Ja jag skulle göra det om plasten börjar gulna. Hmm det måste ha varit värmen för om bubblan är sprucken är det snarare en fördel då mjukgörare, precis som du säger, har någonstans att ta vägen då. Regrind är något som ponierna får oavsett om de är moc eller inte det är lika slupartat som åldersfläckarna dvs fabrikat och tidigare förvaringar. Gu jag medlider verkligen med dig!

2011-05-11 @ 15:43:36
URL: http://nightflies.webblogg.se/nightflies

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0