Oh nej!

Detta är därför jag är trött på loose ponier! De ponier som man köpte för drygt ett år sen och upplevde som nya då, är inte längre så fina när man tar sig en andra eller kanske tom en tredje gångs titt på dem. Denna gång är det min Starflower som råkat illa ut, jag har upptäckt en åldersgulnad på kinden. Men av erfarnhet vet jag att det går bort, iaf till 99% av fallen så här kommer ett hett tips som jag testade hela förra sommaren på ponier i alla dess färger, mer eller mindre drabbade av åldersgulnad eller playwear.
Sola, sola och sola!
Vissa förvinner det på bara efter ett par dagar, andra måste sola 4-5 månader. Fungerar även på vita ponier som blivit off white! :D Det var min pappa, som har varit målare men som även jobbat med plastmattor, som gav mig tipset.
Ni vet, han kom på det när han såg de gulnade ponierna och sa "Det är så det blir när plastmattor inte fått någon sol. Om man flyttar möbler som stått i några är på en plastmatta så ser man en gulnad fläck efter dem, det försvinner med tiden om man låter det sola."
Precis så visade det sig också vara med ponier. De ponier som tar allra längst tid att sola bort gulnaden på, är de blåa ponierna. Förra sommaren hade jag en hårt åtgången Daddy Sweet Celebration (det hade varit kul att visa före och efter bilder men jag har honom inte kvar). Han hade mycket gulnad överallt och var matt/blek till färgen -på gränsen till bait med sitt torra hår och skrap i kindrosen. Men efter drygt 6 månader av intensivt (och ett oerhört tålamod) solande var allt borta och hans färger blev starkare och klarare! Efter en del plattande så var även hans man och svans nästa som nytt igen och han kunde gradera upp sig till att bli en pony i fint skick. :) Samma var det med min Moonstone, en barndoms pony, jag blev väldigt ledsen när jag såg att hennes huvud gulnat men samma sak där, sola och hon fick starka fina färger igen -blev som ny helt enkelt! :D
Så nu är Starflower ute på solning, det kommer att ta ett tag men det är det värt när hon inte har några fel annars. Ska man va petig är jag inte nöjd med styrkan på hennes kindroserna (från fabrik) de kunde gott vara lite starkare.


Kommentarer
Postat av: Viclo

Hej! Bra blogg. Jag funderar på det här med solning? Är det direkt solljus utomhus eller kan de stå i fönster?

Svar: Tackar :) Ja absolut de kan absolut stå i fönster :) det har jag själv provat var dock exempelvis försiktig med man och svans och linda gärna in det papper eller dylikt då det också kan bli solblekt.
Night Flies

2015-04-14 @ 16:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0