PVC Pony Plast

OBS NYTT & Viktigt! Jag har gjort lite efterforskningar kring MLP kort och enkelt sagt de är gjorda av PVC plast och den typen av plast är extremt känslig för typ allt och hälsofarligt! Den bryts ner ständigt och bör inte förvaras i sovrummet! Glöm allt jag sagt om blixtlås påsarna utan det är syrafria arkiverings lådor från museiservice som gäller men de ska förvaras torrt och svalt (helst 8 grader, absolut inte över 18!) och mörkt som nämnt tidigare OCH de får absolut inte staplas eller stå kontakt med varandra eller box väggarna!!!! Det ska vara samma temperatur hela tiden och de får inte utsättas för damm och mögel partiklar (finns i luften hela tiden), det är bla damm som skadar plasten och påbörjar en del av nedbrytningen samt fluktationer i polyemerna (bildar åldersfläckar med framförallt pin dots dvs mögel, att ponier får porer beror på att de bryts ner och när den börjat att brytas ner går det väldigt fort därför måste man förhindra att den ens når till det stadiet) vid temperatur ändringar och alla former av lösningsmedel är mycket skadligt så försök undvika basiron och aceton samt tusch! Allt bryter ner plasten och det är sant allt om pindots och åldersfläckar -de smittar!!! Ponier som drabbats måste isoleras det har att göra med att plastens partiklar sprids av sönderfallet. Solen är skadlig -undivik all framtid exponering och helst -undvik vatten!

PVC plasten har inte funnits tillräckligt länge för att man skulle ha kunna gjort tillräcklig forskning kring arkivering av PVC plast och jag måset nog säga att jag till viss del inte håller med om solen -visst den är skadlig på sikt men gulnad kan faktiskt också försvinna av solljuset men detta är något jag inte kommer att fortsätta med för om inte annat så utsätts de ju för häftiga temperatur växlingar som ju är det allra skadligaste för plasten.

 


Kommentarer
Postat av: Retrophilia

Usch det där lät inget vidare! :(

Jag förvarar mina ponnyer i mitt gamla sovrum hemma hos mina föräldrar. Min mamma har hela tiden sagt att det inte kan vara bra att sova instängd med alla dom där plasthästarna, haha.

19-22 grader brukar det vara i mitt rum. Har läst om pvc plast och luftfuktigheten får inte överstiga 70%.

2011-05-10 @ 16:33:51
URL: http://retrophilia.blogg.se/
Postat av: Night Flies

Det stämmer bra :) Jag har också läst på en hel och ja idags läget kan man bara göra det bästa av situationen -det får fungera så länge det håller men ja jag har tagit det väldigt seriöst eftersom att man lägger ner en hel del pengar på det så måste jag överväga mina förvaringar framför mina egna intressen tyvärr innebär detta att jag nästan aldrig ser mina ponier :( mer än på bild. Ja det är inte hälsosamt, hade ett par display ponier i rummet ett tag men märkte att jag mådde dåligt och va tvungen att ta bort dem och då blev det bar igen.

2011-05-10 @ 16:45:02
URL: http://nightflies.webblogg.se/nightflies

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0