Tips & Råd

Det är upp till var och en att restore men läs först OBS Viktigt rubriken längst ner -allt är skadligt för PVC pony plasten och själv har jag valt att numera aldrig vidta några åtgärder. Mitt första råd är att slänga åldersdrabbade ponier då det är luftburen smitta, om ni läser hela PVC texten så förstår ni varför men ibland vill man behålla om det är barndomspony och då rekommenderar jag isolering.

 Här kommer korsta sammanställningar om lite tips och råd på hur man kan åtgärda vissa saker emn kom ihåg, allt är på egen risk!

Frizzigt hår & skrynkligt tinsel: Blöt håret och lägg i balsam, ta håret i slingor och dra igenom plattången -tänk på att hålla håret blött och med balsam i.

Svansrost/svart som skiner igenom plast: Min erfarenhet är att det är svansrost, borsta ur med tandbortse så mkt det går, ta med topps på svåra ställen, koka bort resten och dra med topps igen och då ska det va borta -byt sedan metallring och gnugga svansroten med schampoo och vanish så kanske allt förvinner eller så är bara lite kvar som man ist döljer innanför ponyn.

Gulnad plast & playwear: Ska inte gå att bota sägs det men de ponier jag haft har enkelt botats med att ställas i solen så försvinner det -ponier jag provat på är: Night Glider, Daddy Sweet Celebration, Chief & Cuddles -alla led av mycket svår playwear dessutom. Tar allt från några dagar till flera månader.

Tusch & Bläck: Något vi håller på att testa fram, det finns acne medel från apoteket att använd men det är mycket riskfyllt då det även kan bleka plasten. Aceton bleker inte plasten. Gnugga länge med aceton, ställ sedan ut ponyn i solen i en vecka, gnugga igen länge osv tills fläcken är borta -kan också ta allt från några dagar till flera månader men tillslut försvinner det med lite (hmm ett oerhört stort tålamod skulle jag nog säga) tålamod!

Nyansskillnader mellan kropp och huvud: Är nyansskillnaden mycket liten så går det att bleka i solljus. Ta av huvudet och sola den del som är mörkast, oftast är det huvudet som är det.

Pindots & åldersfläckar: Går ej att bota och smittar -Sägs det, men pindots går oftast att bota med Vanish, lägg vanish i hett vatten och låt ponyn bada runt i 15 min, skrubba sen med vanish som en peeling kur över det drabbade området och tvätta. Kokas och behandlas med aceton, det förvinner tyvärr inte men stoppas dock.

Dölj allt på ponyn i den mår det går när du utsätter den för extremt solljus som hår, symboler, ögon och framförallt kindrosor!

Ett balsam som jag verkligen kan rekomendera är L' oréals Nutri-Gloss Shine Booster (den rosa flaskan) -funkar jätte bra på ponier men kan tyvärr inte säga det samma mitt dreadsaktiga hår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0