asexuell

Okej nu ska jag gå ut med något högst personligt och detta gör jag inte för att jag vill gå ut med det för egentligen så tycker jag att allt sådant här trams med läggning och kön etc. är totalt ovidkommande utan jag gör det för att jag anser att det behövs mer information om det samt att det behöver uppmärksammas!
 
Anledningen till detta är också att jag upptäckt att folk tydligen finner det onormalt och högst provocerande samt att vi blir diskriminerade. Vi matas och näst intill hjärntvättas av allt sex som förekommer överallt i media, tv, filmer, tidningar, internet etc. - Ja, precis överallt! Hur vore det om man började visa andra sidor också? Jag vet att vi är få runt om i världen men sen finns det olika grader som fortfarande går under definitionen av asexualitet. Så vad är det?
 
En person är asexuell om den inte känner någon sexuell attraktion alls.
 
Jag vill göra skillnad, för det är en skillnad, mellan sexuell och romantisk attraktion. Jag har bara varit attraherad fyra gånger i hela mitt liv (och jag har passerat 30 kan jag avslöja) men det har varit en romantisk attraktion.
Detta blir givetvis komplicerat för många asexuella vill också hitta en partner att dela allt annat i livet med, därför blir egenskaper som att kunna prata om allt och i synnerhet känslor extremt viktigt.
Nu kommer jag att generalisera grovt men min bild har oftast varit (återigen vad vi matas av från TV, tidningar, böcker, bekanta etc) att män oftast prioterar sex i en relation och slipper helst djupare kommunikation vilket är helt i motsatts till vad vi asexualla söker hos en partner och det gör det hela än mer komplicerat såklart.
 
För min egen del så är jag troligen heteroromantisk asexuell eller möjligen panromantisk asexuell. Det är lite löjligt med dessa etiketter men det kan göra det lite enklare och det kan vara en lättnad när man hittar likasinnade. Jag insåg att jag faktiskt inte är den enda i hela världen som jag nästan trodde fram tills i år typ :p
Jag stängde ner min fb sida för att jag tyckte att fb är tramsigt och bara till för folk som vill synas precis hela tiden.
Fb är också diskriminerande och känns allt för ofta som en kontaktannons och enbart för nördkillar som är jätterädda för att bli klassade som gay (Nä men oj så förfärligt det skulle vara då! :o). Man kan exemplevis inte fylla i att man är asexuell?!
När jag skrev till det i en liten ruta i min profil så blev jag påhoppad och uppläxad av folk (bara män faktiskt) som fann det högst provocerande. Varför vet jag inte.
 
Jag ska försöka förklara hur jag själv är. Som sagt, jag känner bara, på min höjd, en romantisk attraktion vilket gör att jag inte är helt emot fysisk kontakt som ex kramar, hålla i handen och kyssar men detta sker så pass sällan att det också försvårar saker och ting ytterligare. Jag kan tycka att personer är snygga, söta etc på ett tämligen objektiv sätt för steget till att känna attraktion är väldigt långt. De gånger jag har känt mig romantisk attraherad så har jag faktiskt försökt att tvinga mig själv att ta det ett steg längre i tankarna och tänka på vad som förväntas i en relation enligt media, bekanta etc (ja ni fattar, den sexuella biten helt enkelt) men det går helt enkelt inte och ibland är det till och med motbjudande!
Anledningen till att jag kanske är panromantisk är att jag oftast tilltalas av män som ser femenina ut och sminkar sig och kanske ser mer ut som en tjej än en kille, alltså könet blir diffust och oklart som ex Bill Kaulitz.
 
Bill Kaulitz är perfektion enligt mig.
 
Själv tycker jag att det är helt sunt eftersom att den lilla forskning som hittills gjorts visar på att de männen oftast har en låg testosteron halt vilket också gör dem mindre benägna att vara exempelvis otrogna, vilket i sin tur är genetiskt men därmed säger jag inte att asexualitet är genetiskt, jag tror inte att något enbart bygger på genetik och miljö för det finns en tredje faktor som folk alltid tycks glömma och det är personan!
 
 Så jag tycker att det är av största vikt att man börjar ta upp det mer och mer i TV etc. för det finns säkert en hel del ungdomar där ute som mår jättedåligt av vårt sexfixerade samhälle idag och inte alls känner igen sig i det och kanske till och med känner avsky och som dessutom får höra att de är onormala och att dettta bara är någonting som de bara har hittat på, så som jag fått höra många gånger själv och till slut trott på det.
 
Jag har också märkt att folk, i synnerhet killar, haft väldigt svårt att ta en på allvar och gärna lättvindigt får för sig att man är kär i dem. I överlag så är jag blyg men tränat upp en social sida till den grad (då jag själv jobbat med media) att jag tydligen kan uppfattas som flörtig av många men sanningen är den att jag aldrig någonsin flörtat! Det skulle aldrig någonsin falla mig in! När jag talat om det för dem att jag inte har sådana intentioner och att jag är asexuell så märker jag hur respektlöst folk hanterar det och tar inte mig på allvar alls.
Utan att försöka bli allt för personlig så kan vissa asexuella vara så kallade demisexuella vilket fortfarande klassas som asexuell. Det är när man utvecklar sexuella känslor för en person efter att ha känt en person mycket länge och först utvecklat djupare känslor vilket sker under en väldigt lång tid och det sker oftast bara till en person, en gång i livet och chansen att träffa just DEN där personen för att något sådant kanske kan inträffa är till trots minimal men visst, det händer.
Det spekuleras om några kända personen som tros ha varit asexuella, exempelvis Isaac Newton och Nikola Tesla. Jag tror även att Michael Jackson var det men i en värld av oförståelse och där man "måste vara någonting" så föll han offer för människors oempatiska iver att sätta etiketter på allt och alla.
 
Numera har vi i alla fall en karaktär i TV och det är Sheldon Cooper i The Big Bang Theory! :D Jag älskar den serien -den är hilarious!
 
Big Bang-gänget utklädda på röda mattan, Sheldon är den sminkade killen med boan :) Så ser han inte ut i serien men jag tyckte bilden var så rolig.
 
 
Man är den man är och det är helt okej :)
Om ni vill veta mer om asexualitet och alla dess former så kan jag rekommendera er att kika in på sidan AVEN. Och vi har vårt eget "fb" nämligen acebook! :)
 
 
Puss på er alla! ;)
 
Bella
 

Kommentarer
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma och lärare ★

Väldigt intressant inlägg. Jag är nog sån där som inte fattar romantik överhuvudtaget eller sällan/aldrig känner det där stora behovet av att: ÅH jag måste träffa någon. Mitt problem är snarare att jag känner en djup längtan efter fler barn, men att älska någon och dela mitt liv med någon är så långt ifrån min verklighet vilket provocerar. Jag tror det är som du skriver också ett tryck från samhället man ska vara så sexuelltattraherad hela tiden, även när man inte är det minsta intresserad av saken.

JAG menar kolla bara nyförlösta, jag har ju själv följt det en del även om det är längesen jag själv var gravid, först alla som ska skryta om sitt fantastiska sexliv under graviditeten och sedan ska man gärna (trots infektionsrisken) skryta om att man minsann hade sex bara några dagar efter ungen föddes. Jag personligen var inte speciellt intresserad av att få något inkört där efter att ha tryckt ut en soffgrupp och jag tror få är det, MEN samhället har skapat någon norm där vi kvinnor är ständigt ute efter sex. Tragiskt nog.

Svar: Okej, det låter som att du är aromatisk, det finns asexuella som är det med men det är faktiskt mer vanligt bland sexuella män (eller sexuella i huvudtaget att de är aromantiska än att asexuella är det faktiskt). Jag är ju mer romantiskt lagt det är bara sexbiten jag inte gillar men en manlig god vän som man kan prata med allt om blir som en livskamrat -du har ju Björn och eran relation verkar vara jättefin:). Ja, jag vet det där är totalt absurt och jag tror att folk ljuger ganska mycket om allt det där om jag ska vara ärlig.
Night Flies

2013-04-21 @ 21:00:56
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Linnea

Bill Kaulitz♥ (han var snyggare förr än nu =( )
Intressant läsning, visste inget om ämnet så nu har jag lärt mig något haha. Kan inte förstå varför många inte accepterar olika sexuella läggningar, även om det strider mot naturen (trångsynta människor typ...).

Svar: Mmm jag håller definitivt med! Han har blivit allt för "manlig" och gillar inte stilen alls, ville att de konserverade honom så att han alltid skulle se ut så ha ha! Tyvärr kommer det nog även att hända YOHIO om några år. Det är alltid så att män åldras ju faktiskt fortare än oss (även om de gärna tror motsattsen ha ha). Ja de är trångsynta men mycket är ju trots allt medias fel och allt vi ständigt matas med det. Jag tror inte att sexuella människor är så himla sexuella egentligen, mer eller mindre typ men att de vill bara passa in i normen -för handen på hjärtat vem har det som i en film? typ ingen så vitt jag vet
Night Flies

2013-04-22 @ 15:13:32
URL: http://svartkanin.blogg.se
Postat av: Jenny

Starkt att gå ut med det, intressant läsning:)
Tycker bilden på big bang var klockren, är själv ett rätt stort fan av serien!
Kram.

Svar: Ja den är guld ju! :) Tack :) kram på dig!
Night Flies

2013-04-25 @ 02:06:58
URL: http://mymlplife.blogg.se
Postat av: Linda

åååh va bra att sånt här tas upp! Jag är så himla trött på att allting ska vara på ett visst sätt hela tiden. Jag blir glad av såna här inlägg!!

Jag tycker att alla ska få vara som de vill, och göra som de vill och så kan väl alla andra låta folk vara. Är så trött själv på att höra att bara för jag är 30 så ska jag gifta mig och skaffa barn nu.

Jasså? varför då? kan jag känna och så får man svaret : bara för det är så.

har vi inte kommit längre än så? att folk som är singlar är det fel på när man är över 30 och hur många stannar inte med fel partner bara för att ha nån? nu handlar mitt om andra saker men hursom.

You go girl tycker jag. starkt att skriva detta här!

Puss o kram!!

2013-04-29 @ 12:43:57
URL: http://www.fairydiary.blogg.se
Postat av: Linnzy

ÅH GUD!
Har inte hälsat på här på länge...men THIS POST!

....*speechless*....

Jag har länge funderat på om jag är asexuell eller vad jag är? Nästan 30 år gammal, endast haft en nära sexuell upplevlse (som slutade i katastrof), tycker om just det du beskriver, hålla handen, kramas och bara liksom umgås mm (tål dock inte djupa tungkyssar, varken se/höra eller göra!) Tanken på att någon skall vara "inuti mig" får mig att må dåligt och vilja spy.

Kan också tycka att killar är söta/snygga etc föredrar för det mesta en tanig kille framför en muskelkille men skulle helst bara föredra en "vanlig" kille, helt vardaglig...eller tjej...ja, jag skulle kunna tänka mig att vara ihop med en tjej, ser mig inte som homosexuell för det.

Mer att typ, jag vill ha någon nära men inte för nära!

Detta har jag bara pratat om med en enda person i världen, vid ett enda tillfälle och det kändes visserligen bra, men jag har ingen aning om hur jag skulle kunna berätta det för min familj och och övriga vänner. Det händer ju att de ibland undrar varför jag inte har träffat nån kille och så...

Anyways love this post!...

Svar: aww tack :) kul att du gilla det. Jag blir lika rörd varje gång av sådan här kommenterar, men det här va ju speciellt. Ja jag har fått en hel del mail och frågor om detta och det är kul att veta att det finns så många fler än vad jag först trodde som känner så här. Det låter som att du är ace -kika gärna in och regga dig på acebook -säg till sen så addar jag dig på friendlisten ;) kram!Bella
Night Flies

2013-05-13 @ 22:21:10
Postat av: Anonym

Ang. bilden på the big bang theory så är de utklädda till karaktärer ur The Rocky horror picture show som jag varmt rekommenderar att se!

Svar: Aha okej! Tack för informationen :)
Night Flies

2013-06-08 @ 11:10:32
Postat av: Emelie

Om du tycker om feminina killar skulle du nog tycka om Japansk visual kei, Yohio är visual kei :) Det finns för övrigt en större trend(det är inte bara inom musiken) i Japan att killar är feminina, vilket är Största anledningen till att jag vill åka dit :)

Svar: Åh jag vill också åka dit!! :)))
Night Flies

2013-06-26 @ 23:26:45
URL: http://www.youtube.com/user/xemeex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0