ur ett annat perspektiv

Ibland måste man se saker ur en annan synvinkel som att materiella saker saknar betydelse samtidigt som det är en flykt.
Så ser jag på mitt my little pony samlande idag, att det är en flykt som tyvärr lätt går överstyr. När det händer så hejdar jag mig och inser att det faktiskt finns betydligt viktigare saker i livet och saker som händer i livet men samtidigt är det en flykt och det gör mig lycklig.
 Oftast vill vi vara glamorösa och glättiga för att gylla vardagen och ibland vill man helt enkelt älta och gräva ner sig i djupare saker.
 
Min katt Pi. Djur ger oss villkorslös kärlek.
 
I onsdags så var jag till katolska kyrkan som hade bjudit in till intellektuella diskussioner och reflektioner i kvantfysik. jag pratade med en professor i kvantfysik om kursen i avancerad kvantmekanik och hur jag skulle få rätsida på mina studier i teoretisk fysik vilket bekymrat mig väldigt så pass till den grad att jag nästan gett upp. Jag vet att jag har några läsare som går ungefär samma väg -det är tungt men tappa inte modet! Ju högre upp i kurserna man kommer, ju mindre tjejer är det, jag har varit med på kurser där det inte funnits en enda tjej eller så hoppar de av efter en vecka, tyvärr :( Kämpa på och ge inte upp! Även om det tar mycket längre tid, saker händer i livet. För er som är intresserad att läsa teoretisk fysik på master nivå så är kandidatprogrammet i fysik fel väg att gå!! Det är det jag gjort och tyvärr är de dåliga på att infomera om det såvida man inte går till en professorer och frågar direkt. Läs helllre matte eller gå kand fy och kompletera med en massa matte kurser utöver ordinarie program (men då tar det en massa extra år såklart men alla som väljer teortisk fysik inser detta och det tar oftast flera år extra av vår studietid för att vi måste byta till matte -no kidding!) och att få reda på det nu har varit oerhört jobbigt -jag har inte tid att ta en massa extra mattekurser nu! Jag önskade att jag hade fått reda på detta för flera år sen, inte nu. Så jag måste klara det ändå! För varje nivå bli ett processande med sin ack så begränsade mänskliga hjärna suck! Professorn poängterade att jag bara ska fokusera på matten, allt annat som förståelse kommer senare -matten är viktigast men också att man är oerhört intresserad och lägger ner extremt mycket tid -lika intresserad som jag är utav My Little Pony med andra ord. Åh vad jag vill hitta det fokuset! :) För det är nämligen precis det som krävs, stänga av allt som fb, mobil och bloggar. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh vilken underbart söt kisse! :)
Bra inlägg också^^

Svar: tack :) kram på dig Jenny!
Night Flies

2013-01-25 @ 18:13:53
URL: http://mymlplife.blogg.se
Postat av: Jenny

Kram på dig också! :)

2013-01-27 @ 17:24:04
URL: http://mymlplife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0