Artikel i DN om Bronies och FIM

Jag tänkte också haka på och publicera denna länk då den väckt lite debatt och jag har givetvis också har mina åsikter om detta.
MLP fans och Bronies är långt i från samma sak. Bronies är killar som gillar FIM (Friendship is Magic) och inget annat (sedan 2009). My Little Pony (MLP) har funnits sedan 1983 och dess fans likaså, vi har vårat egna svenska MLP forum: Druvdalen och det internationella MLP forumet Arenan sedan långt tillbaka. Personligen gillar jag inte G4:orna och FIM alls, serien är hysterisk och de är som att alla ponierna som verkligen inte ser ut som några ponier heller för den delen, går på speed 24/7 vilket får mig att stänga av efter 2 sekunder typ.
 
Å andra sidan kan jag förstå tjusningen i att Hasbro tillmötesgår sin växande om än helt otippade målgrupp i serien och samtidigt gläds jag givetvis åt My Little Ponies stora genomslag, även om jade hade önskat att det hade handlar om den första generationen. Sen är det givetvis jättehemskt att de ska behöva utstå hån, från vissa i en mer eller mindre trångsynt omgivning, för något så oskyldigt som My Little Pony, tvärtom, folk borde glädjas över att det kommer in något så glädjefyllt i tillvaron istället.
 
Men det bästa är givetvis det grundläggande budskapet, vänskap, empati och en villkorlös kärlek till allt!
Ponierna har helt rätt i det, det är så man övervinner allt!
 
Men jag älskar G1:orna! Och jag kan inte alls hålla med seriens grundare Lauren Faust om hennes syn på de tidigare seriena (det låter som att hon syftar på G3 filmerna), snarare tvärtom, det är en tolkningsfråga. Jag tycker snarare att det beror på med vilka ögon man väljer att se saker och ting med, väljer man att titta på MLP ur ett mer femninistskt perspektiv eller varför inte helt neutralt och androgynt? Ja, då kommer man också att hitta det man söker efter.
 
För att läsa DN-artikeln klicka här
 
Kom ihåg att det inte finns något coolare än att bara vara sig själv och stå för det! :)
 
Lady gaga med My Little Pony necklace
 
Cisco med ett My Little Pony G1 necklace!
 
My Little Pony är coolt och My Little Pony för alla!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Följer dig nu blev nr 35 :) Ha en bra kväll.

Svar: Tackar så mycket och tack detsamma! :)
Night Flies

2012-07-10 @ 18:08:52
URL: http://lilqueen-n.blogspot.se/
Postat av: Filip

~My little flodhäst~

Anyhow. Bra att det finns fler än jag som anser att en brony endast är ett fan utav FiM. Men varför kan inte vuxna kvinnor vara bronies?

Svar: De kallar sig för något annat som det stod i artikeln även om jag aldrig hört det förr, därför att Bronie ska vara en kombination av Brother + Pony
Night Flies

2012-07-10 @ 21:18:08
Postat av: Anonym

"Brony", så stavas singularet. Och som en brony själv, så vet jag att termen brony är könlös, och anpassas på båda könen. Själv ogillar jag "pegasister/pegasisters." Segretion är onödigt.

Svar: Okej där ser man det förklarar ju saken! Okej ingen aning då jag inte gillar FIM men roligt är det iaf :)
Night Flies

2012-07-10 @ 22:12:58
Postat av: Night Flies

Ja absolut ska det vara Brony i singularet lite snabbt där av mig ha ha! Ja jag håller verkligen med om att det är dumt och att segretion är onödigt och den sista som vill dela in saker i kön :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0