Yohios egen dokumentär på svt play

Ni har väl inte missat att Yohio har en egen dokumentär på svt play? Nu har det också blivit klart att Yohio ska dela ut poängen för Sverige under Eurovison -så himla coolt! Jag hade önskat ett uppträdande också och jag önskade att det fanns en Yohio när jag var yngre -han är så stark och står för den han är och har så bra och sunda åsikter och så är han är så underbar med fansen :) Jag har sett Yohio i verkligheten (vilket de flesta kanske har gjort redan) men för er som inte har det så kan jag säga att han är så petit! Och sen...killar som har den där luggen -I die! Jag älskar Manga stilen, de där frisyrerna och ytterligheterna -Mer sånt tack!
Man vill bara gå fram och dra lite i den där söta lilla luggen.
 
Här är länken ;)
 
http://www.svtplay.se/video/1175711/del-1-av-8

asexuell

Okej nu ska jag gå ut med något högst personligt och detta gör jag inte för att jag vill gå ut med det för egentligen så tycker jag att allt sådant här trams med läggning och kön etc. är totalt ovidkommande utan jag gör det för att jag anser att det behövs mer information om det samt att det behöver uppmärksammas!
 
Anledningen till detta är också att jag upptäckt att folk tydligen finner det onormalt och högst provocerande samt att vi blir diskriminerade. Vi matas och näst intill hjärntvättas av allt sex som förekommer överallt i media, tv, filmer, tidningar, internet etc. - Ja, precis överallt! Hur vore det om man började visa andra sidor också? Jag vet att vi är få runt om i världen men sen finns det olika grader som fortfarande går under definitionen av asexualitet. Så vad är det?
 
En person är asexuell om den inte känner någon sexuell attraktion alls.
 
Jag vill göra skillnad, för det är en skillnad, mellan sexuell och romantisk attraktion. Jag har bara varit attraherad fyra gånger i hela mitt liv (och jag har passerat 30 kan jag avslöja) men det har varit en romantisk attraktion.
Detta blir givetvis komplicerat för många asexuella vill också hitta en partner att dela allt annat i livet med, därför blir egenskaper som att kunna prata om allt och i synnerhet känslor extremt viktigt.
Nu kommer jag att generalisera grovt men min bild har oftast varit (återigen vad vi matas av från TV, tidningar, böcker, bekanta etc) att män oftast prioterar sex i en relation och slipper helst djupare kommunikation vilket är helt i motsatts till vad vi asexualla söker hos en partner och det gör det hela än mer komplicerat såklart.
 
För min egen del så är jag troligen heteroromantisk asexuell eller möjligen panromantisk asexuell. Det är lite löjligt med dessa etiketter men det kan göra det lite enklare och det kan vara en lättnad när man hittar likasinnade. Jag insåg att jag faktiskt inte är den enda i hela världen som jag nästan trodde fram tills i år typ :p
Jag stängde ner min fb sida för att jag tyckte att fb är tramsigt och bara till för folk som vill synas precis hela tiden.
Fb är också diskriminerande och känns allt för ofta som en kontaktannons och enbart för nördkillar som är jätterädda för att bli klassade som gay (Nä men oj så förfärligt det skulle vara då! :o). Man kan exemplevis inte fylla i att man är asexuell?!
När jag skrev till det i en liten ruta i min profil så blev jag påhoppad och uppläxad av folk (bara män faktiskt) som fann det högst provocerande. Varför vet jag inte.
 
Jag ska försöka förklara hur jag själv är. Som sagt, jag känner bara, på min höjd, en romantisk attraktion vilket gör att jag inte är helt emot fysisk kontakt som ex kramar, hålla i handen och kyssar men detta sker så pass sällan att det också försvårar saker och ting ytterligare. Jag kan tycka att personer är snygga, söta etc på ett tämligen objektiv sätt för steget till att känna attraktion är väldigt långt. De gånger jag har känt mig romantisk attraherad så har jag faktiskt försökt att tvinga mig själv att ta det ett steg längre i tankarna och tänka på vad som förväntas i en relation enligt media, bekanta etc (ja ni fattar, den sexuella biten helt enkelt) men det går helt enkelt inte och ibland är det till och med motbjudande!
Anledningen till att jag kanske är panromantisk är att jag oftast tilltalas av män som ser femenina ut och sminkar sig och kanske ser mer ut som en tjej än en kille, alltså könet blir diffust och oklart som ex Bill Kaulitz.
 
Bill Kaulitz är perfektion enligt mig.
 
Själv tycker jag att det är helt sunt eftersom att den lilla forskning som hittills gjorts visar på att de männen oftast har en låg testosteron halt vilket också gör dem mindre benägna att vara exempelvis otrogna, vilket i sin tur är genetiskt men därmed säger jag inte att asexualitet är genetiskt, jag tror inte att något enbart bygger på genetik och miljö för det finns en tredje faktor som folk alltid tycks glömma och det är personan!
 
 Så jag tycker att det är av största vikt att man börjar ta upp det mer och mer i TV etc. för det finns säkert en hel del ungdomar där ute som mår jättedåligt av vårt sexfixerade samhälle idag och inte alls känner igen sig i det och kanske till och med känner avsky och som dessutom får höra att de är onormala och att dettta bara är någonting som de bara har hittat på, så som jag fått höra många gånger själv och till slut trott på det.
 
Jag har också märkt att folk, i synnerhet killar, haft väldigt svårt att ta en på allvar och gärna lättvindigt får för sig att man är kär i dem. I överlag så är jag blyg men tränat upp en social sida till den grad (då jag själv jobbat med media) att jag tydligen kan uppfattas som flörtig av många men sanningen är den att jag aldrig någonsin flörtat! Det skulle aldrig någonsin falla mig in! När jag talat om det för dem att jag inte har sådana intentioner och att jag är asexuell så märker jag hur respektlöst folk hanterar det och tar inte mig på allvar alls.
Utan att försöka bli allt för personlig så kan vissa asexuella vara så kallade demisexuella vilket fortfarande klassas som asexuell. Det är när man utvecklar sexuella känslor för en person efter att ha känt en person mycket länge och först utvecklat djupare känslor vilket sker under en väldigt lång tid och det sker oftast bara till en person, en gång i livet och chansen att träffa just DEN där personen för att något sådant kanske kan inträffa är till trots minimal men visst, det händer.
Det spekuleras om några kända personen som tros ha varit asexuella, exempelvis Isaac Newton och Nikola Tesla. Jag tror även att Michael Jackson var det men i en värld av oförståelse och där man "måste vara någonting" så föll han offer för människors oempatiska iver att sätta etiketter på allt och alla.
 
Numera har vi i alla fall en karaktär i TV och det är Sheldon Cooper i The Big Bang Theory! :D Jag älskar den serien -den är hilarious!
 
Big Bang-gänget utklädda på röda mattan, Sheldon är den sminkade killen med boan :) Så ser han inte ut i serien men jag tyckte bilden var så rolig.
 
 
Man är den man är och det är helt okej :)
Om ni vill veta mer om asexualitet och alla dess former så kan jag rekommendera er att kika in på sidan AVEN. Och vi har vårt eget "fb" nämligen acebook! :)
 
 
Puss på er alla! ;)
 
Bella
 

YOHIO

Jag har bestämt mig. Jag ska döpa en av mina kaninungar till Yohio!!! :D Så nu är två döpta, till Yohio och Pink Diamond. Pink Diamond har ju flera betydelser: Den var först döpt till "Crazy Diamond" efter Pink Floyd's låt men jag ville inte ha ett "negativt" ord med så det fick bli "Pink" som också symboliserar (inte bara bandet och låten) utan också världens dyraste diamant ever :)
Vad ska den tredje ungen som är gul till färgen heta?
Jag älskar fenomenet YOHIO -för som jag avslöjat lite för er tidigare så gillar jag följande män: Bill Kaulitz, Michael Jacksson, David Bowie och så YOHIO samt att jag är fascinerad av Isaac Newton och Gustav III -ser man ett mönster här kanske?
Ha ha! Men jag tycker faktiskt att YOHIO har sunda åsikter och står för dem också. Sen om det skrivs hit och dit om honom om vad han ljuger hit och dit -än sen?! Killen är 17 år och jättestressad! Vem skulle inte blanda ihop saker och ljuga under samma omständigheter oavsett ålder?!? Jag menar, när jag var sjutton hade jag precis motvilligt packat ner mina MLP och slutat läsa "Penny" typ :( vilket jag nu återupptagit på "äldre dar"
 
 
Jag tycker YOHIO står för nytänkande och kommer in som en frisk fläkt här och tänkt om fler män vågade visa mer av sin femenina sida kanske?
 
 
 
 

Vad är MINT ?

Om ni är osäkra på vad säljaren menar med "perfekt skick" eller "MINT" så fråga! För detta är väldigt individuellt men för mig är det följande: 
 
En mint pony ska vara en olekt pony som inte har några pennmärken, åldersfläckar, missfärgningar i plasten och len man och svans. Inga avsaknanden av hårpluggar, oklippt, originallockar intakta (som ej börjat släppa och/eller är torra), inget glitter loss (om den har glittersymboler), inga skrynkliga tinselstrån (om den har det), på TE ska full coating finnas kvar i ögonen. Inga hårstrån som gått av, ingen nyansskillnad mellan kropp och huvud, inga skrap i varken symboler, ögon och kindroser samt helt oblekt i både kropp och hår!
 
Om ponyn däremot har fabrikationsfel så kan den fortfarande vara MINT men fabrikationsfelen ska alltid nämnas och det kan exempelvis vara: limrester runt halsen (detta är supervanligt), slarvigt tryckta ögon och symboler så att färg hamnat utanför. Även matta partier kan förekomma i symbolerna från fabrik vilket indikerar på att det helt enkelt inte täckt ordentligt med färg i tryckningen, detta är också ett mycket vanligt skönhetsfel. Låt fabrikationsfel vara en egen kategori. Anledningen till detta är att många nya samlare inte vet att limrester faktiskt kan vara från fabrik, så vitt inte ponyns huvud tagits av på grund av olika skäl och sedan limmats på igen, då ska detta nämnas klart och tydligt under kategorin "kropp" samt en eventuell vidare beskrivning i "övrigt".
 
Man skriver om ponyns skick i varje kategori, det blir lätt överskådligt för köparen då. Det går bra att kalla en eller flera områden/kategorier för MINT även om ponyn inte är MINT i sin helhet.
Här följer ett exempel på hur det kan se ut: Ponyn är är felfri förutom att den har lite torrt hår, då skriver man att den är MINT i alla kategorier utom för "man och svans" där man istället skriver att håret är lite torrt. Ponyn blir därmed i sin helhet NM.
 
OBS! För att använda ordet "MINT" eller "perfekt skick" så ska man vara väldigt säker på sin sak och ögnat igenom ponyn extremt noga!
 
 
När ni säljer en My Little Pony så stapla upp följande: Kropp, ögon, kindroser, man och svans, symboler, fabrikationsfel och övrigt samt eventuella medföljande tillbehör!
"Övrigt" kan till exempel vara: är det en doft-pony? Doftar den fortfarande? Doftar den fortfarande nyplast? Hur upplevs ponyn display? Hur har den har varit förvarad och är den tvättad?

Vad händer på ponymarknaden egentligen?

 Jag har studerat My Little Pony marknaden på Tradera sedan -09 borsett från det senaste halvåret då jag inte varit så aktiv men nu börjat kika in mer frekvent igen och jag har sett mer eller mindre underliga förändringar.
 
Sista tiden har en märklig vändning tagit fart på Tradera. Mycket nya samlare har tillkommit och det verkar som att vanliga ponier går väldigt högt och ovanliga ponier går skamligt lågt. Här om dagen gick Baby Tiddley Winks för 175 kr vilket är nästan löjligt högt för henne, den ponyn var dessutom inte MINT medan en Munchy gick för 170 kr som annars lätt är värd runt 600 kr! Cupcake var för några år sedan värd en hel del men idag verkar hon inte gå för så mycket mer än runt 200 kr vilket också är en smärre skandal. Var dock aktsamma med skicket! Bara för att en pony är olekt så betyder det inte per automatik att den är MINT, den kan ha utveckla åldersfläckar eller ha blekt hår ändå!
Som säljare måste man anpassa sig till den rådande marknaden men det finns gränser, det är upp till säljaren att sätta begärt pris sen får köparna helt sonika anpasa sig efter det. Som MINT-samlare är man nästan beredd att betala vad som helst för en pony som verkligen är MINT och komplett. Däremot ska man absolut inte betala överpriser för vanliga ponier som varken är kompletta eller felfria.
En liten måttstock för säljare kan vara att: utgå från 300 kr och dra sen av 20-50 kr för varje fel man hittar på ponyn samt varje sak som saknas, på ett ungefär. Åldersfläckar är ett så pass allvarligt fel att ponyn nästan inte är värd någonting med dessa fläckar. Jag skulle då i alla fall aldrig köpa en sådan pony oavsett hur ovanlig eller billig den än må vara (jag pratar inte missfärgningar i plasten nu utan dessa bruna fläckar!). Ovanligare och dyrare ponier har högre utrop och då utgår man från det priset etc.
 
Sälja
Jag tycker att man för en komplett MINT-pony så ska man kunna ta 300 kr och uppåt oavsett hur vanlig den är men då pratar jag kompletta ponier som är MINT! Alltså inte loose utan tillbehör för då pratar vi helt andra priser. Enbart själva stickern (puffy sticker) har ett värde på 50 kr och uppåt om den är i orört fint skick. Så ett utrop på en sådan pony bör vara på 300 kr -saknas något eller en skavank som gör den NM sjunker givetvis priset avsevärt. Dessa kompletta MINT-ponier är extremt ovanliga och det är väldigt sällan man hittar sådana. Jag samlar bara på MOC och MIB men skulle jag hitta en sådan pony så skulle jag köpa den direkt. När det gäller vanligare baby ponier i senare släpp exempelvis Baby Sparkle ponierna som enbart hade en kam med sig så pratar vi givetvis betydligt lägre priser/utrop, även som mint och kompletta.
 
MOC/MIB marknaden
Idag är MOC och MIB marknaden rent ut sagt skandal på Tradera! Loose ponier går för mer än en MOC och så ska det givetvis inte vara. En MOC bör kosta runt det dubbla i jämförelse med samma pony loose (MINT och komplett), för en vanlig MOC (exempelvis Baby Sparkle ponierna) bör utropet alltså ligga på minst 300 kr! Men pratar vi vanliga tidigare G1:or exempelvis Posey, Cotton Candy mfl bör utropet vara på över 500 kr. Detta är något säljarna måste börja ta på allvar. Sätt högre utrop och inte bara 200 kr. 
Detta är faktiskt lite av en skandal!
 
 
Cherries Jubilee -en pony som är vanlig loose och som MINT och komplett med ribbon, borste och puffy sticker inte är värd mer än runt 300 kr. Som MOC är den dock tämligen ovanlig och då pratar vi minst 600 kr. Jag kan säga att jag betalade betydligt mycket mer för denna MOC än 600 kr och det tycker jag den är värd. Ju tidigare och finare MOC ju ovanligare och mer värd är den ;)
Sen är det givetvis så att de som är ovanliga loose också kostar betydligt mycket mer som MOC.

UNZE

Här är mitt senatse inköp av heels. Hädanefter när jag skrier om heels så ska jag skriva om dem efter att jag fått hem dem och provat att gå i dem.
Dessa är helt normala i storleken och lätta att gå i men kan dock vara lite puliga att få på sig. Dragkedjan fungerar ganska trögt och man får kämpa en hel del med att dra upp den så det är viktigt att foten ligger helt rätt i skon. Själva sulan är i precis storlek för foten och bandet runt vristen sitter nästan lite löst på mig vilket jag tycker är snyggt. Skorna är verkligen yrsnygga i verkligheten med alla dess stenar som glittrar i kapp men synar man skon i sömmarna så ser man att man verkligen får det man betalar för dvs de ser lite taffligt gjorda ut men inget som man ser på håll. Sammantaget är de helt klart värt sitt pris då priset för ett par av dessa endast är 399 kr och finns att köpa här.
 

Hey alla My Little Pony Bloggare se hit!

Ni får säga till om ni tycker idéen det är helt urkass men jag lämnar nu detta som ett förslag att ha ett MLP blogg event! Vad säger ni MLP bloggare?! Bara för oss!!!! Alltså inga andra bloggare! :D Ni är runt 15 st så vitt jag vet i nuläget (givetvis har nya MLP bloggare chans att platsa in nu! Och du behöver inte blogga 100 % MLP för det gör nästan igen ändå utan iaf blogga om MLP om man säger så :))  Vore det inte typ helt sjukt kul att göra?! Kommentera nedan så jag vet att ni är PÅ! Jag kommer att kommentera er som jag vet finns om ni inte hör av er nu!!! Men kommentera på så kan jag fixa lite ;) Vad tycks?


Apr. 05, 2013

Hoppas att ni haft en härlig påsk allihopa! Nu har jag haft ett uppehåll från bloggandet igen men så är det ibland, ibland har man lust att blogga och ibland inte fast än att man kanske har saker att skriva om som exempelvis en fortsättning om "att sälja" jag har nu kikat in på Tradera (första gången på länge) och det väcker som vanligt en hel del frågor -även i kring hur köparna tänker ibland? Jag kommer att återkomma till detta och berätta mer om vad jag menar, var så säker ;)

RSS 2.0