ny kost!

Äntligen nya kostråd och nya trender som jag hoppas håller i sig!
Bort med mättade fetter och in med fleromättade fetter!
 
 Jag har gått på bypass-metoden som går ut på att äta små mål 6 ggr om dagen men man ska äta av allt! Så som fett, kolhydrater, protein ja, till och med godis! Trodde aldrig att det skulle fungera men något psykologiskt händer i och med att man snart ska äta igen vilket gör att man aldrig blir hungrig och man ska ju, som sagt, snart äta igen. Jag bör dock tillägga att jag är vegetarian.
Med denna metod har jag gått ner 16 kg på ett år och kan tänka mig att fortsätta så här livet ut!
 
Så glöm att kolhydrater i små mängder skulle vara dåligt kolla bara på kolhydratsätande länder som Kina och Italien -folk är ju för sjutton tiny där! Hoppas inte detta missförstås för jag menar "tiny" på ett avundsvärt fint sätt såklart! Ät allt men ät det lite.
 
Men för att nu gå ner de här sista fem kilona så tänker jag skippa den vegetariska (innehåller inget löpe) osten Vestan och smöret och äta det mer sällan istället. Under min tid på Mallorca så märkte jag att mitt hår och min hud mådde så mycket bättre! Inte bara av solen utan av kosten som bestod av kolhydrater, färska grönsaker, frukt och fleromättade fetter som aioli, oliver och olivolja och helt utan smör och ost förrutom en gång då jag smakade äkta Mozarella för första gången ever (jag äter inte det i Sverige för att den är oäkta och inhåller löpe!). Deras pizzaost var också äkta och jag gick och tänkte på att jag för första gången ville äta pizza med ost men jag hann aldrig med det tyvärr.
 
Man ska dock vara noga med att sköta hår och hud, smörja in sig noga men även efteråt med after sun, peela samt en massa massa firming lotion och jag kände mig minst 5 år yngre -då stämmer uttrycket bra här nere "Ön där inga kvinnor någonsin åldras" ha ha!
Jag uppskattade även det enkla i att hinka vatten från brunnen där nere på Mallis och tvätta kläder för hand då det gav en enorm träning utan dess like, helt omöjliga muskler som "gäddhänget" blev stenhårt, på en gång. Vi har dessuton en utedusch så jag duschade alltid ute vilket faktiskt kändes mycket fräschare på alla sätt och vis, då det är så varmt men i början hade alla problem med att kallvattnet inte bara var varmt, det var för varmt till en början! Så pass att man ofta fick stå och vänta på att det skulle kylas ner lite (i Sverige har jag det motsatta problemet, får stå och vänta på att det ska värmas upp istället ha ha!).
Men jag kan säga att efter två veckor hemma i Sverige så är jag nu kritvit och musklerna känns inte lika hårda längre, hud och hår böjar redan bli sämre och för att inte tala om att blonderingen börjar gulna! :(
Jag kommer dock att skriva lite mer om detta i ett annat inlägg. 
 
  
En olivolja som jag verkligen kan rekommendera är Icas spanska ekologiska olivolja, en mild olja som jag fullständigt älskar och jag tror den passar svenskar bättre då smaken inte är så distinkt som en jungfru olivolja annars är och den passar till allt!
 
Alltså som vi redan länge trott, minska intaget av mättade fetter så som smör och ost då det är skadligt för kolesterolvärdena, lever och njurar på sikt (gäller även kött) .
 
Back to basic helt enkelt!
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0