Gott Nytt År!

Gott Nytt År!

Önskar jag er alla

Jag har firat in millenniumet i New York but I have to say att detta känns som det mest speciella nyåret ändå och take it or leave it men det är något med speciellt med 2012 ändå.


mer bilder

Mer juliga bilder. God fortsättning! Nu blir det tyst på bloggen ett tag måste fokusera på en oplanerad tenta nu i januari som jag från början inte tänkt göra men men.
Har precis sett Downtown Abbey Julspecial -Oh god vas jag älskar den serien, det är precis som om jag varit där :) och jag är helt frälst av 20 -talet haha. 
Mina nyårslöften är en tämligen lång lista av åtaganden men jag vet att jag önskar så innerligen att tiden kunde gå långsammare, då skulle jag få mer tid åt mina kaniner och så mycket annat som hör livet till.
Ta hand om er.







Baby Leaper MIB

En julklapp, Baby Leaper MIB




Julklappar m m

juliga bilder



Min julkorg som jag gjort själv, tyvärr tänkte jag inte på att ena hyacinten hände, det gör det inte längre :) Julgrisen är också från Whirley.



Julklappsbordet med bl a Baby Leaper MIB, Lady Flutter MIB och kaninen.



Min julklapp som jag fått av Whirley! Vistt är den söt! Det är en sparbössa och jag har redan börjat spara i den :)





Nya bilder på pony rummet. I den bruna trälådan med fack och glasskiva ligger alla kammar och stickers. I de vanliga kartongerna på hyllan rakt fram står loose ponierna, 6 st i varje med gott mellanrum så att de ej vidrör varandra vilket kan stressa plasten i längden.

Fler julbilder samt Whirleys julklapp från mig kommer upp imorgon.


mellandagsrea på Nelly

Nu har jag passat på att shoppa på Nellys mellandagsrea eller boxing day som det kallas för och jag kan säga att jag fortfarande har en del att boxa in haha! Nåja, jag har letat frebrilt efter nya klackar men inte hittat några, nu kan jag ha hittat ett par i min storlek på ebay men jag har inte bestämt mig än för det är knappast några vardagspumps -dem är super duper snygga! Denna klänning fick det dock bli från Nelly. Men man får allt skynda sig, allt försvinner med en rasande fart, det var en hel del klänningar som jag från början la i shoppingbagen men när jag skulle betala så var de slutsålda!

Sienna Dress SEK 240, Rebecca Stella For Nelly - NELLY.COM 

Och så har jag klickat hem en ny fin Whizzer! Ni som hängt med ett tag vet vilken otur jag haft med min förra.


En ny MLP länk

Jag lägger till en ny länk under länkar. En ny my little pony bloggare har slutit sig till våran skara och vad är roligare än det? Det är nästan så att vi snart måste ha ett sånt där MLP blogg jippo som alla andra bloggare har i sina kategorier som mamma bloggare osv hihi. Kika gärna in på Chanettes blogg: http://mylittleponylover.blogg.se/


Lady Flutter MIB

Hej allihopa hoppas ni haft en lika underbar och härlig julhelg som jag :)
Det kommer att postats fler inlägg om julklappar och andra juliga bilder men här kommer en utav mina Julklappar: Lady Flutter MIB från Summer Wing Ponies setet.



GOD JUL!

pony jul

 

Hoppas att ni hunnit med allt och har en riktigt mysig julhelg framför er för det har jag, sitter just nu ute hos pappa och har mysig uppesittarkväll med Bingolotto. Imorn bär det av hem igen för att fortsätta julfirandet :) Det blev som vanligt mer almoge stil i köket och Disney eller rättare sagt American i vardagsrummet som är det viktigaste rummet tycker jag. Nu tar jag julledigt från internet i 3 dagar :)

GOD JUL!

Önskar

Bella med ponier & kaniner :D


Dec. 22, 2011

Nu närmar sig julen med stormsteg och idag har jag en hel del att göra som dammsuga och pynta. Pynta granen är det som tar allra längst tid men det är också det som är det allra roligaste momentet :) Jag var uppe och tittade på julkalendern i morse och jag tycker årets julkalneder är riktigt bra faktiskt den bästa på mycket mycket länge både välproducerad och välspelad samt bra manus, det var lite segt i början men sen tog den sig och blev den bättre och bättre. Jag upptäckte dock att TV lät konstigt, det var ett sorts underligt susande ljud så jag ska kolla om det blivit bra under lunchen och sen isf ringa reparatör för så kan man inte ha det under julhelgen -det gick knappt att höra vad de sa.
Har ni också fullt upp med julstökandet?



Den här julklappen fick jag av Whirley förra lördagen och jag är så spänd på att öppna den så att jag knappt kan bärha mig till julafton men jag ska härda ut! :) Jag har också fått in två MIB ponier som jag slagit in i julklapp åt mig själv för att jag dels vet att jag knappast kommer att få något ponyrelaterat och i synnerhet inga MOC ponier och för att jag tycker dessa två är lite extra. Jag kommer att visa upp dem här på bloggen efter jul såklart.


garderoben klar!

Jag har målat väggarna vita men jag anser mig vara långt ifrån klar med min garderob detta kommer att bli ett pyssel framöver det vill jag lova! Funderar på smala hyllplan eller rent av hörnhyllor att lägga upp de finaste skorna på för alla kommer inte att få plast. Men jag måste klura lite på det och vad som blir bäst, just nu står bara julpumpsen framme, alla andra skor står i en annan garderob.
Det kan se lite rörigt ut men det känns inte så i verkligheten och jag har gjort mig av med en del väskor, skor och kläder som jag lessnat på.
Samma gäller mitt ponyrum, jag har lyckats med att få ännu bättre ordning där nu men även det är ett pyssel fram över det kan förbättras ytterligare varpå det fylls på.
Nu ska jag fortsätta med att storstäda hos kaninerna vilket kommer att ta sin lilla tid.


julstök och storstäd

I lördags kollade jag och Whirley på Pirates of the Caribbean 4 den va jättebra tyckte jag. Just nu håller jag på att storstäda hela huset och har precis julhandlat all mat. Man måste börja i tid för jag kommer sällan att hinna klart städet idag siktar på till den 21:a, jag vill alltid handla så tidigt som möjligt så det bara är att börja laga och frysa in det som går att frysa och sen städa och mocka samtidigt typ, pyntet hinner jag aldrig få upp före den 22:a i vilket fall -Jaja jag är väl lite old fashion I guess men den där sidan har jag tveklöst fått från farmor. Den 22:a är våran "uppesittar kväll"  men jag fattar inte det där med uppesittar vad? Jag sitter inte, jag är fullt upptagen med att klä granen och dylikt, det blir sällan något sittande för mig och ja, jag hör till skaran som däckar runt åtta på julaftonskvällen av trötthet och sen blir det oftast julklappar på juldagen (för att jag inte orkade och vi hann inte osv osv) jag tycker inte det gör något för julen blir liksom maxad på det sättet. Det blir alltså två "uppesittare" för mig i rad, en hemma och sen den 23:e hos pappa sen åker jag hem vid två på julafton och så fortsätter det hemma och sen fortsätter julafton ända fram till annandag jul -så totalt 6 dagar! :D

Många undrar om vi i Spanien firar jul och svar JA! Vi firar jul men vi firar också trettonhelgen -många har fått den uppfattningen om att vi bara firar trettondagen men det är fel. De har numera även börjat med ljusstakar i fönstrena eller "pyramiderna" som mina släktingar kallar dem för.  Jag minns första gången mina släktingar såg ljusstakarna i Sverige och de undrade förstås varför alla hade pyramider ställde i fönstrena lite kul var det för när man tänker efter så är det ju ganska underligt egentligen men jag älskar dem och är fullständigt kompromisslös när det kommer till mina ljusstakar.




tillbaka på ruta ett

Idag var jag med min styfarsa och kollade på lampor till i stort sett hela huset och det fanns så mycket galet snyggt och mitt i allt kom jag på att våra lampor hemma ser hemska ut -verkligen jättehemska. I går målade jag garderoben och alla kläder ligger ute på kontoret men inte nog med det, efter en månad och en vecka såg katten ut att ha läkt alla sår. Hon har varit instängd i tvättstugan med tratt under hela tiden efter veterinärens rekommendationer men idag kom ytterligare ett bakslag, ett sår hade gått upp! Ett sår som inte ens fanns där från början hur detta nu är möjligt! Så det vara bara att ta på tratten och tillbaka in i tvättis igen -tillbaka på ruta ett med andra ord suck! Detta skulle normalt ha tagit två veckor inte snart två månader känns det som. En vecka innan jul och det är bara kaos med allt, vet inte i vilken ände jag ska börja i just nu men ikväll blir det film med Whirley och jag har köpt en julklapp till henne som jag tror hon kommer att gilla -så jag får släppa allt for know.


PC Airlines

Jag tycker det är väldigt roligt med det nystartade flygbolaget PC Airlines, så mycket glamour! Jag behöver nog inte göra en närmare presentation då det syns, den ena liknar Bill tycker jag -jättesöta verkligen! Även om jag aldrig varit mycket för genusfrågor pga att jag verkligen tycker det är ovidkommande så tillhör jag ändå de som varit upprörd på att ex Ladyboy inte finns med som tillval på ex facebook. 
I Thailand räknas Ladyboy det som det tredje könet, gu va efter vi är i resten av världen!
Synd bara att de bara flyger från Thailand till Kina, Singapore och Sydkorea.




Tiny Bubbles MOC

Fick in min Tiny Bubbles MOC för ett tag sen, den är köpt från Axistra på Druvdalen. Förrutom min risiga pool pony Sunshower är detta min första sjöpony ever. Ett helt nytt område har öppnat upp sig för mig då jag inte lagt så mycket vikt vid sjöponierna tidigare. Jag har på senare tid börjat intressera mig för dem mer vilket även innefattar ett ökat intresse för summer, windy wings och flutters.
 
Dessa kom ut i två olika varianter, pearly och utan pearly coating.
Det är en enda röra så jag ska försöka att så enkelt som möjligt reda ut det här.
So here we go!

* I USA kom det första baby sjöpony setet ut 1985. Setet bestod av 6 st baby sjöponier utan pearly coating och kallades kort och gott för Baby Sea Ponies. Setet bestod av: Tiny Bubbles, Splasher, Surf Rider, Sea Star, Backstroke och Sea Shimmer. De kom med varsin badring föreställandes en sköldpadda, anka eller fisk, en valborste, satin ribbon och puffy sticker.

* I Europa kom detta set ut 1986 och hette Pretty 'N' Pearly Baby Sea Ponies vilket min Tiny Bubbles tillhör. Setet innehåller följande ponier: Tiny Bubbles, Ripple, Sea Star, Sunshower, Water Lily och Beachcomber. De kom också med en badring föreställandes en krokodil, anka eller groda, satin ribbon, borste och puffy sticker.

* Men! I USA kom ytterligare ett Pretty 'N' Pearly Bay Sea Ponies set ut 1986 med följande ponier: Beachcomber, Ripple, Sunshower, Sea Shimmer, Water Lily och Surf Rider.
Enbart en pony är precis den samma i båda seten och det är Beachcomber! De kom med badring föreställandes krokodil, sköldpadda eller fisk, satin ribbon, fiskkam eller valborste och platt sticker.

Ripple, Sunshower och Water Lily tittar upp mer i sin pose från USA setet än de gör i den europeiska.


forsättning rävar

Detta hade jag missat helt i artikeln som jag skrev om tidigare. Här är en helt underbar bild på räven Alisa som är adopterad av en förmögen familj utanför St Petersburg. De har adopterat ytterligare en räv från tamrävs uppfödningen och rävarna tas ut på prommenader tillsamamns med familjens övriga tre hundar.



Pony fashion

Bild från en reklam ur en MLP serietidning.




Ponyland Christmas Party

Sjukt bra sida måste jag säga, på ett annorlunda sätt för sidan innehåller inte bara råd och tips om skötsel och alla US och euro ponier utan de har dragit samlandet till sin yttersta spets och byggt ett helt ponyland av historier -vilket jobb! Det måste ha tagit evigheter! Inte bara att skriva utan att samla in alla saker och då är det mängder av saker, små dockskåps prylar m m. Här nedan bjuder jag på pony julen. Det finns mycket mer att upptäcka på denna underbara sidan och det är verkligen inspirerande att se :)

Mycket nöje! :D




Ny länk

Jag har funnit en ny sida den måste vara ny, denna innehåller inte bara US ponies utan en massa euro exclusives och den är under konstruktion så nirvana delen är ej klar. Jag lägger upp My Little Pony Heaven som länk här på min blogg. Alla bilderna föreställer ponier ur hennes egna privata samling så många är tyvärr långt ifrån toppskick och många har blekt hår osv -ha detta i åtanke när ni studerar bilder på diverse MLP sidor (tyvärr).

http://www.mylittleponyheaven.com/


Bubbles i Snow Angel outfit

Här är lite bilder på Bubbles i en vintrig och julig outfit kallad Snow Angel som såldes i uppsättning av två en för mamma pony och en för hennes Baby pony, jag har klätt Bubbles och Baby Lickety Split. Visst är dem söta?


allt nytt och inkommet

Så efter en hektisk tid kan jag nu blogga lite igen. Nu håller jag bara på med en uppgift som jag bör vara klar med inom de närmaste två dagarna och sen blir det att göra allt man inte hunnit med som att måla garderoben, storstäda, handla och pynta med mera.

Jag såg lite från Nobelfesten och i synnerhet prisutdelningen, det va kul att se en lärare man har haft (Olga Botner) hålla talet när Nobelpriset i fysik skulle delas ut men sen kan man bli smått irriterad på diverse journalister som uttalar sig om att allting är så lättförklarat idag -det blir ju inte så lite trist, för det är bara vad han tror att han förstått som (lite enkelt) sagt, inte ens Nobelpristagarna själva förstår och det säger väl ändå en hel del.
Jag tyckte det var lite kul det Andrei Linde sa under Strängteori konferensen i somras, tänkt er följande scenario som utspelar sig under en flygning: Andrei Linde sitter brevid en man som läser en av Stephen Hawkings populärvetenskapliga böcker om universum (bland annat), Andrei frågar om det inte är svårt att förstå boken och om han är fysiker varpå den andra svara "Nej, jag är ekonom och det är jättelätt att förstå, jag kan förklara det för dig om du vill." Det bör kanske tillläggas att Andrei Linde är professor i teoretisk fysik vid Stanford universitetet. Hela Universitetsaulan som var full med konferensgäster bröt ut i skratt när de fick höra historien.

Man vill inte förringa någon men på den punkten är vi nog alla lite av en Sheldon.


Så tillbaka till allt annat julstök, vi har de senaste två åren bestämt att inte ha någon utebelysning alls pga miljön men nu när jag sett hur fint vissa i området gjort det så vill jag iaf få upp en liten slinga, kanske på altan och det är ju trots allt bara ledlampor. Annars har allt som jag beställt dimpt ner nu -skönt!
Här nedan kan se ett armand, jättegulligt med hjärtformad rosenkvarts, köpte även två andra, ett ljusblå och ett bredare armband i svart. Några långa halsband i tuskos och rött. Samt en ny plånbok från Marc Jacobs, var först lite besviken på att den var så glansig, trodde den skulle vara matt men nu har jag vant mig vid den :)




En söt MLP väggklocka

Nu har jag äntligen fått en MLP väggklocka med Blossom och Baby Blossom som motiv, det går att vända på den så att på andra sidan är det Peachy istället.
Här hänger den så fint på kontoret.






En ovanligt väckarklocka och en hopplös dekor

Denna jättefina väckarklocka fann jag på ebay med Bubbles som motiv, har faktiskt aldrig sett just denna förr men tyvärr tickar den väldigt högt så jag kan inte använda den som det var tänkt från början. Sen köpte jag även en väggdekor med Magic Star som jag tyvärr inte lyckades med få på väggen då den inte fäste så tillslut fick den åka i papperkorgen, jättetrist då jag ahde sett fram emot den så jag kan verkligen inte rekommendera de där dekorerna.


Tex MOC

Jag kom ju på att jag glömt lägga ut en bild på Tex MOC som jag vann på Tradera, här är han iaf nu äntligen har jag fått tillbaka min Tex och han är så fin! :D


Magic Star deflockad del 2

Ja som ni ser så får hon ta hjälp av Bubbles för att kunna stå. Oftast kan de inte stå med flocking men det brukar funka så fort den är borta men så inte i detta fall, så är det någon som har bra tips på hur man gör stöd eller vart det går att få tag på sådana någonstans? De har ju hål under fötterna och från början så fanns det med hållare i plast men de verkar va helt hopplösa att få tag i. Hon är inte perfekt för hon har lite flockrester kvar här och där som jag kanske pysslar med senare men det är inget som syns på håll ;)

Jag bör också tillägga att jag gick på för häftig med en acetonfri remover så att stjärnan blektes som jag försökt åtgärda lite med rosa ögonskugga, jag rekommenderar att skrubba med en svamp istället för att få bort lim. Det känns som man gett henne nytt liv då hennes flocking var väldigt grå och smutsig och hon hade dessutom förlorat mycket av den redan.



Jag har köpt en ny Bubbles btw som jag också presenterar här. jag köpte henne för att ha framme på display då jag tycker Bubbles är så fin. Det visade sig att denna är precis lika fin som min nerpackade dvs i mint skick så nu har jag två mintiga Bubbles :D



och här är Pony Briden från loppisen jag har plattat henne.


lite mer pynt

Nu har jag satt upp rossetter på alla gradinstänger och satt i en liten tome eller stjärna i krukorna men mer pynt än så blir det inte idag får nog ta upp väggdekoren nästa advent, kanske. Dem andra bilderna är på julkransen som hänger på ytterdörren (den stora i vardagsrumet får vänta men alla andra är upp iaf)
och granen som vi har ute på framsidans altan.



Magic Star deflockad del 1

Jag har provat att deflocka själv för allra första gången men först vill jag bara säga att tipsen kommer från Jenny's blogg mymlplife. Rekommenderar att ni kikar in på hennes blogg här och här för att få reda på detaljerna kring denna deflockningsmetod -jag kan säga att det var superlätt!
Tack Jenny för jättebra tips! :)

Före



Kokade i ett par minuter bara, tryckte ner och vände på henne.


Nu har jag skrapat av det mesta av pälsen med en trubbig smörkniv. Kokning och avskrapning tog bara 15 min!



Här har jag snabbt gnuggat av allt lim och har bara lite på huvudet samt symbolerna kvar detta moment tog typ bara 5 min! That's it! Superlätt va?
Jag visar en efterbild på henne sen när hon är helt klar.


Sugar Apple

Den här hittade jag också på loppisen tillsammans med en Pony Bride och Baby Lickety Split First Tooth (de två sistnämnda kommer jag också att behålla som display ponier, Pony Bride var också i jättefint skick). Gissa om jag blev glad att se henne där längst fram i en korg under ett bord. Det finns inget roligare när man hittar en av de ponier som man har på sin want list och dessutom i Mint skick -det händer inte varje dag på loppisar I can tell! Ibland ska man ha tur :D 

Hon är i typ mintigt skick, hon har inget att direkt anmärka på. Jag tog bort lite ytsmuts bara och rättade till lockarna det är alltså inte omlockade utan jag har bara rättat till dem! Hon har fin och klarblå färg som annars brukar bli lite dassig, hon doftar fortfarande och har starka fina kindroser, så hon får stanna kvar i min nerpackade samling. Nu har jag två Candy Cane ponisar, Caramel Crunch som nu är komplett samt denna donna.
Nu behöver jag tillbehören till henne (utom satin ribbon då) någon som har?

Sugar Apple

Candy Cane Ponies 1988-89 Year 7-8

Comb: Gul Candy Comb
Barrette: Ljusrosa glassbägare
Satin Ribbon: Mörkrosa
Sticker: Nej.


Det ser ut som att hon något gult i manen men det är är bara reflektion för det finns inte där i verkligheten.

Backcard


rävar

Rävar i National Geographic.
Så otroligt söta! Den röda räven associerar jag till min egen hund men den verkar lydigare än Aragon hihi.

 Jag hör till den skaran som inte tycker att människor passar i päls, dessa pälsvästar som cirkulerar omkring just nu får folk att se ut som grottmänniskor, om man nu ändå tycker att det är snyggt så kan man lika gärna ta en fuskpäls entligt min mening (första gången jag såg det trodde jag att det var ett skämt btw inte snyggt). Glädjande är dock att fler och fler modebloggare och kändisar som tar detta i beaktning, en som bara väljer fusk är ju vår underbara Maria Montazami.
Det bör tilläggas att artikeln handlar om uppfödning av tamrävar för att studera hur de förändras över flera genrationer vilket också visat sig vara fallet, de blir alltså inte bara tamare utan de ändras även fysiskt och detta över bara några generationer! Denna uppfödning har alltså inget med den hemska pälsindustrin att göra
-tack och lov!


Deras päls och deras liv är det enda dem har och det vill människan ta i från dem.






Kanske en räv från början? Vem vet...


Julpynt, vad, när, hur?

När ska man dekorera med vad? Jag har plockat fram alla kransar utom en stor som ska va i vardagsrummet, ljusstakar och julstjärnor är framme, alla gardiner bytt till julgardiner, lite lyktor är framtagna och en liten minigran som är pyntat ute på entrén men hur ska man göra med resten? Hur brukar ni göra? Jag har ju en massa tomtar, jul väggdekorationer, ännu mera lyktor och ljusstakar och en massa annat som hör julen till och  som annars inte åker upp för än den 22:a då vi pyntar granen just för att det blir så fasligt svårt att storstäda dagarna innan om allt redan står framme. Samtidigt känns 22:a lite sent man hinner inte njuta så länge av allt pynt kanske man kan plocka uppe lite varje advent, jag menar väggdekorationerna stör ju knappast städningen.

Hur gör ni?



Två sådana här likadan på vardera sida om klockan i köket. Pärlorna ser grönaktiga ut men de är silverfärgade.
Den övre kransen är en stor krans som hänger vid trappen i hallen nu vill jag ha en till trappväggen till källaren också.



Ska försöka få upp föer bilder sen. Roligt att se att så många vart inne varje dag och besökt bloggen trotts att jag inta skrivit något på ett tag :)


Baby Lickety Split Stylad

Denna hittade jag på loppis i helgen, stackaren va i så risigt skick. Här är en före- och en efterbild. Det jag har gjort var att: fylla i ena ögat där hon hade ett jätteskrap, repinkat med en rosa tusch penna, tvättat bort ingrodd smuts med aceton och sedan tvål, målat på extra färg på kindroserna med en rosa ögonskugga, plattat och lockat hennes risiga vita hår och så har jag fyllt på tanden med vit färg. Hon har dock ett rijält skrap på mulen och en fläck på ena sidan vid symbolerna som inte går att få bort men hon blev klart myckte finare nu :) 
Jag ska ha henne som display pony eftersom att jag älskar Lickety Split, det är ju min favvis.

Före



Efter


RSS 2.0