Baby Gusty MIB

Baby Gusty MIB

Play and Care Set Baby Ponies 1986

Set: Baby Heart Throb, Baby Ribbon, Baby Lickety Split och Baby Gusty.

Detta set kom ut i Skandinavien och UK och alltså inte USA. De hade ett eget släpp med Beddy Bye Eye Baby Ponies (BBE) innehållandes sex stycken ponier: Baby Gusty, Baby Lickety Split, Baby Ribbon, Baby Heart Throb, Baby Lofty och Baby Shady. Skillnaden är att de har ögon med fransar som de kan blinka med precis som vanliga dockor, de flesta samlare (inklusive mig) tycker dock inte att det är speciellt passande och de ser tyvärr hemska ut.
Baby Lofty finns utan BBE men är en Nirvana pony från Barsilien märkt Brazil under hoven. Baby Shady finns dock enbart som BBE. Detta är alltså det andra setet av Play and Care Ponies. Puffy Sticker medföljde till dessa fyra ponier. Det här setet brukar kallas för Non Beddy Bye Eye Baby Ponies (NBBE) vilket givetvis inte officiellt är deras riktiga benämning från Hasbro utan det är Play and Care Set Baby Ponies.

Detta är min första pony i detta set, de brukar normalt vara eftertraktade och ganska dyra även som loose och för att inte tala om hur svårt det kan vara att hitta tilllbehör till dem, i synnerhet puffy stickers! 

Denna kostade nästan lika mycket som min Maria Montazami väska och är i särklass den dyraste pony jag någonsin köpt. Köpt av Summer of Joy på Druvdalen, kommer från början från Ulala på Tradera och deras butik i Helsingborg. Förpackningarna från dem är så otroligt fina, typ mint förpackningar och det är inte ofta man får tag på sådana!

Kam: Ljuslila duck comb
Satin Ribbon: Rosa.
Tillbehör: Lila babystol, gul anka med rosa hjul, nappflaska med gult band, snugfit, puffy sticker, lila bib och babyblå necklace med vit BABY text.



Jag tror jag är ganska ensam i världen om att äga henne :)
Jag vet att det finns en Brazil Baby Gusty MIB och en i fransk förpackning med lite skillnader i tillbehör och sticker så jag tycker inte riktigt att de kan räknas in i samma kategori.


Många säljer av

Det känns som att många samlare börjar sälja sina ponier nu, både nya och de som varit med väldigt länge. De som är nya och säljer kanske säljer pga av samma sak som man själv gjorde, att få bort de ponier som man inte är nöjd med helt enkelt.

Jag fick frågan av Whirley förra helgen när vi var på loppis om vad skulle göra om jag kom till den punkten men för mig existerar inte ens det min värld. Jag hoppas innerligen att jag aldrig kommer till en sådan punkt livet att jag vill eller måste sälja mina ponier. Jag har alltid varit besatt av MLP sen första gången jag såg en när jag var en sådär fem år och kommer alltid att vara det.

Det finns inget som gör mig lyckligare än ponisar förutom mina djur och i synnerhet min hund. Ehm det kan låta supernördigt men till mitt försvar så kan jag väl säga att jag gjort en massa annat i mitt liv och glöm den där tragliga floskan om att man ska göra saker för annars ångrar man sig, jag skulle säga tvärtom: gör det inte för du kommer troligen att ångra dig. Tyvärr ångrar jag alldeles för mycket, redan. 

Skulle det dock gå en massa år och ponierna börjar brytas ner skulle jag donera allt till Upplands museet arkivavdelning för de har resuser att ta hand om det, de vacuum inplastar och fryser ner pvc plaster så det är väl svaret I guess.

Jag kommer inom kort lägga upp en bild på en riktigt ovanlig dyrgrip som jag nyligen köpt. :D


Baby Brother Paws MIB

Baby Paws MIB

Jag har försökt att ta så rättvisa bilder som möjligt för att ni ska ha möjlighet att kolla färgnyanser på tillbehören -fråga gärna om det är något ni undrar över oavsett om det gäller färgnyanser på tillbehören till mina MOC/MIB eller nåt annat som har med MLP att göra med för den delen :)
Jag vet hur frustrenade det är att sitta och titta på MOC/MIB bilder på nätet och försöka tyda fram rätt nyans -det är knappast någon spektralanalys haha!

Nu saknar jag bara Drummer och Waddles i deta set! Drummer MIB brukar man se lite titt som tätt men Waddles MIB har i alla fall jag aldrig sett MIB så I guess det blir lite av en Challange.
Inga stickers medföljde till dessa.

Kam: Orange (åt det ljusare hållet skulle jag nog säga) Racer comb.
Satin Ribbon: Mörk rosa.
Xylophone: Ljusblå/rosa med röd klubba, gult snöre och gula hjul.
Skål: Ljusrosa.
Sked: Gul.
Bandana: Gul/vit randig.




* Ber om ursäkt för de fula reflektionerna på bilderna





Jan. 27, 2012

Hej alla söta! 

Jag hoppas att ni har det bra.
För mig är det fullt upp, kommer hem ganska sent så gott som varje dag och hinner inte blogga mycket. 4H vill att vi ska hålla kaninhoppningsläger vecka 27 och vi måste planera inför det, jag vet bara inte hur jag ska hinna med allt :/.
Jag blev helt förkrossad när jag upptäckte (ja, till min stora fasa) att de börjat sälja mitt absoluta favorit vin San Valentin (rött) med skruvkork! Personalen hävdade att det inte ska vara någon skillnad -bah! Det finns knappt några buteljer kvar med kork -skandal!
Har annars köpt lite saker på sista tiden en pony som kommer i nästa inlägg och sen...några ponier till haha och lite smink och sånt samt en massa lipgloss såklart :)

Jag bara älskar den här filmsnutten, det är en välkänd reklamsnutt men låten The Golden Age med Galaxy Asteroid Tour är så grymt bra och denna lilla kortfilm är ju så cool! Till den här filmen finns en filmsnutt med en story till varje karaktär i filmen.
Jag diggar Kung Fu killen stenhårt han e ju för söt! :D


MLP jubileet 2013

Jag har tidigare skrivit om jubileet och jag hade fel. Hasbro räknar 30 år efter försäljningsåret vilket var 1983 och alltså inte tillverkningsåret 1982! Pretty Pony som kom 1981 räknas alltså inte in alls.
Så alltså är My Little Ponys 30 års jubileum 2013!

Nästa år vill jag ta mig tilll USA där MLP Fair hålls årligen och där samlare från världens alla hörn kommer.

Nästa år lär det ju bli någon extra stort! :D

Här är länken till årets MLP Fair and Convention


fler läsare

På sista tiden har läsarantalet till bloggen ökat, inte mycket och den är fortfarande långt ifrån en stor blogg med många läsare men min blogg handlar främst om MLP och jag tycker att det verkligen är jättekul med varenda läsare som kikar in! Det är i alla fall några till som verkar läsa bloggen frekvent vilket är verkligen jätteroligt och jag vill hälsa alla dessa nya läsare välkomna och hoppas att ni fortsätter att läsa den :D


hur allt började...

Här nedan finns en länk till Summer's Blogg innehållandes en intervju med My Little Pony grundaren Bonnie Zacherle diskuterar hur idéen till ponierna först kom upp.

http://mylittleponycollector.blogspot.com/2008/10/better-late-than-never.html

http://mylittleponycollector.blogspot.com/2008/10/more-hasbro-tour-footage.html


så sorgligt om Meghan's ponier!

Jag kopierar detta från Summers blogg. En mycker sorglig och helt förkrossande berättelse, jag skulle också vara helt förkrossad i synnerhet om det varit mina barndomsponier. Kanske någon stöter på Meghan's ponier på ebay -håll ögonenn öppna! Jag hoppas innerligen att hon iaf får några av dem tillbaka, skulle jag helt sonika hitta någon så skulle jag skicka iväg dem direkt. Om man nu gör det så kan man höra av sig till Summer på bloggen -se länk i listan!

Dear Summer,

I am writing to let you know about something awful that happened to my daughter. She is 30 now, but played with her beloved My Little Ponies when she was a child in the 80s for hundreds of hours. They have been stored safely in a box in her room for years while she has been teaching overseas.

At Christmas, her brother came home, supposedly to help me clean out the garage, as my health is not good. I told him and my daughter told him that her My Little Pony collection was NOT to be touched, but he was in a very angry mood. He not only threw out my entire DVD collection and about half my CD's, he ripped the box of My Little Ponies, anywhere from 50 to 100 of them; I can't remember, from my hands, saying he just talked to his sister in Finland and she didn't want them anymore. I instantly called her in Finland and she practically had a nervous breakdown. I ran out and he had taken my car and was gone. I assumed he donated them to Goodwill, like he did the DVDs, but they have been very good and very honest with me, giving me back about 60 of my DVDs they hadn't sold yet, and they told me they hadn't received any My Little Pony donations, and indeed, there were none for sale in their store.I then went tearing back home, thinking my son put the pony box in the Bagster, and sure enough he did, but as I drove up, I saw a woman grab them and drive off with them.
She came back day after day and I asked her for my daughter's collection back, but she says she doesn't know what I was talking about. I finally told her if she returned I would call the police.
This woman was driving an expensive car and dressed expensively, so it is my belief she is going to try and sell this collection, perhaps on ebay, maybe through private channels. If we could recover even three or four, it would go a love way toward healing my daughter's heart.
My daughter always wrote her initials, MES for Meghan Elizabeth Smith, in permanent marker on the bottom of one hoof, and the pony's name on another hoof, so that is how they can be identified as hers. Can you help me spread the word among the My Little Pony collecting community, and if anyone runs across a pony with the initials "MES," written on the hoof, could I be notified so I can buy it back for her? She is just brokenhearted and in tears at the thought that her most beloved childhood toys were taken from her, and I am brokenhearted not only for that, but also for the cruel and heartless and dishonest behavior of her brother.
My son got the garage clean alright, but in the process I lost priceless family heirlooms and thousands of dollars in antique lace and pearl buttons. (I used to design and make doll clothes.) To see these wealthy women dumpster diving in my poor little neighborhood just made me sick. I would chase them off and and bring as much as I could back inside, but they just parked around the corner, and the moment I went inside they were back stealing whatever they could grab from the dumpster. It was pretty horrifying.
But the thing that is killing me the most is my beloved daughter losing her carefully preserved My Little Pony collection after all these years, for no reason other than the meanness of her brother, I will never understand it.
Can you help me spread the word and maybe, if my prayers are answered, and with the help of the good people of the My Little Pony world, we can get her at least a few of her ponies back.
Thank you,
Pat Smith
writing as Fat Cat on Blogger
 If you see ponies for sale with the seller's zip code of
 77380 0r 77381, they are likely from my daughter's collection and I
 would appreciate knowing about it so I can approach the seller and
 get them back, either through the goodness of their hearts or by
 paying for them.
 
Who knows? The mother lives in Texas. Maybe a few of her ponies may find their way into the hands of collectors and back to Meghan

MLP länk

Nu länkar jag till en ny MLP blogg (som även läggs till i listan), det är författarinnan bakom Collector Inventory böckerna Summer Hayes MLP blogg.

http://mylittleponycollector.blogspot.com/


Sweet Notes MOC

Här en av mina wants, en pony mindre på listan! :D

Sweet Notes

Rockin' Beat Ponies 1990

Set: Pretty Beat, Tunefull, Sweet Notes och Half Note

De kom med varsin gitarrborste i olika neonfärger och hade alltså varken ribbon eller sticker så som de flesta ur dessa senare årgångar inte hade. Sweet Notes har en organge gitarrborste, Preatty Beat har en gul, Half Note har en grön och Tunefulll en rosa.

De förekommer i ett avnitt ur My Little Pony Tales serierna med seven tales ponierna. Melody ska uppträda med sitt rockband och rockbandet utgörs av dessa fyra ponier ut Rockin'Beat setet. Sweet Notes tycks framställas som en kille i serien men är inte helt hundra på det.




Bubblan har gulnat men för min del gör det inte så mycket.
Som ni ser har inte heller detta set några personliga backcard stories utan de har samma för alla fyra i setet.


skulle jag va bättre på att uppdatera så...

...skulle ni veta att jag älskar att kolla på Stjärnorna på slottet och dricka champange och äta vegansk kaviar till (usch inget annat såklart här inte), Downtown Abbey, Big Bang Theory (för att den serien ramar in alla i min närhet på universitetet då jag pluggar fysik och nej, jag är inte kär i dig för att jag pratar med dig Wolowitz killen typ ha ha! Men Sheldon saknar vi alla fortfarande! Oj vad han skulle behövas på alla sätt och vis!) och så Pan Am för att det är mitt past :)
 Serier som inte går längre men är de bästa genom tiderna: Lost, Guldstäderna och Galaxy Express 999.
Lite kort om mig bara :)



Guldstäderna -nostalgi! Har hela boxen :D





Åh detta är en bild som ligger hårt etsad i mitt minne sen jag va mycket liten, så där så att jag nästan får ett obehagligt sug i magen :)



Sheldon, min stora idol!


Den nya designen går i Ice Crystal! Det är hans huvud i headern och hans symbol i bakgrunden. Han är från Mountain Boy setet från 1987 som enbart såldes i UK och Skandinavien. I USA är han mycket eftertraktad men vad passar bättre i januari liksom?


lite funderingar kring kaninhoppningen

Det stundar inför vårt årsmöte i Uppsala Läns Kaninhoppare men jag ska gå in på lite allmänna funderingar som jag haft på senaste tiden.

Jag tycker alltid det är intressant att lyssna till andras synpunkter, för ju äldre man blir så inser man att ens egna idéer inte alltid är dem bästa och det är alltid intressant at få in nya synpunkter och idéer till verksamheten men utbytet ska givetvis vara ömsesidigt.

Ibland funderar jag på att sluta helt, jag har hållt på med kaninhoppning sedan begynnelsen tider för sporten och känner inte lika stor entusiasm längre, så har jag känt i många år nu men ändå hållt mig kvar även om tiden inte räckt till.

Jag tycker inte att det spelar någon roll om man vart med en månad eller 15 år, allas åsikter är precis lika viktiga men en sak är säkert, erfarenhet väger tungt och det är verkligen jättetråkigt när synpunkter och idéer inte kan gå åt andra hållet, det vill säga i klaspråk: att vi som varit med länge gärna lyssnar på nyare medlemmar men när nya inte vill ta till sig utav det vi har att säga utifrån nästan 20 år erfarenet -då blir det väldigt tråkigt.
Det är i alla fall så det känns och ingen annan kan säga att det är fel för att man upplevt situationer på det sättet.
Det ligger helt i vars individs tolkningar utifrån dennes persona och erfarenheter.
Alla har rätt att uttrycka sina åsikter.

Jag tycker inte vi kan jämföra oss med andra utan måste hela tiden utgå utifrån oss själva. För det är trist om vår klubb ska vara precis som alla andra klubbar, oavsett om det är kaninhoppning, ridsport eller hundsport eller what ever. Det är lätt att det blir lite "syjunta" i klubbarna och så vill väl vi inte ha det?


örhängen

Igår kom pappsen över för en fika och hade med sig örhängen som min systrer hade gjort till mig! :D
Hon håller på att utbilda sig till smed i Sveg (ligger i släkten, vår farfar var smed) men jag tror min syster Susanne ska bli silversmed. jag fick ett par silverörhängen som hon designat och tillverkat helt själv och dem är såå fina, gillar dem massa mycket och det måste ha varit en massa jobb och pill att få till dem.

Gå gärna och kika in på hennes blogg Tigerbär om livet som smed uppe i Sveg :)




Här är örhängena -love it




tjugondag knut -nu har jag städat bort allt

Nu så har julen städats bort. Lite vemodigt för att det gick så fort men nog känner jag att det måste fram lite mer ljus i form av ljusa färger och blommor igen som en försmak av våren -eh även om det är långt kvar. jag kan erkänna att jag började för flera dagar sen, det tog 3 dagar att få ordning på allt med ny dekoration, städ och en massa tvättande.



Detta är inte ens allt alla kransar och ljusstakar m m saknas.



Lite nytt fram som en söt liten ros :)


Whizzer MOC

Idag fick jag min nya Whizzer MOC hemlevererad. Om man tittar efter riktigt noga i starkt ljus så kan man skymta två svaga missfärgningsfläckar som är lite ljusare rosa än den övriga färgen i plasten men hon är ändå mycket finare än min förra MOC Whizzer och eftersom att man måste titta efter noga så behåller jag nog henne. Tyvärr tror jag att nästan alla Whizzer har detta och det är nog hopplöst att hitta en finare MOC whizzer.
Hon är precis som min Fizzy MOC felpackad dvs hon har Baby Shadys sticker istället för sin platta Whizzer sticker. 

Detta är en US såld variant, den som såldes i Europa hade puffy sticker istället för platt.
Hårbandet är vitt och kammen är en lila starcomb* tillhörande den mörkaste lila nyansen som finns bland de lila i själva starcomb uppsättningen.




Edit: jag har rätat ut kortet och hon displayar fint samt att det är ju inget som syns på bilderna heller.

Nu saknar jag bara Sweet Pop och Speedy ut detta set sen har jag hela setet komplett
bortsett från två platta stickers till Galaxy och Sky Rocket samt om man räknar bort Whizzers och Fizzys sticker som jag nog inte kommer att bry mig om att samla in -det får va som det är.

Nu har vi äntligen bestämt en ny ponyträff den 20:e januari hos Mickan, ska bli så kul att träffa alla igen. :D


* Använder mig av Dream Valleys benämning.



samlarmål 2012

Detta året blir det första året som jag försöker lägger upp en plan.
 jag har varit väldigt ostrukturerad i mitt samlande tidigare men nu har jag gjort en lista på de jag allra helst vill ha (till att börja med) -listan finns i kategorin wanted.

Jag vill hitta alla tillbehör jag har kvar att få tag i vilket är 11 stickers, en kam, två barrettes och en flaska -se wanted.

Dessa MOC/MIB vill jag ha tag på:

Newborn twins MIB -spelar inte så stor roll vilka
First Tooth -Baby Fifi MIB/Mint loose!
Cherries Jubilee MOC/Mint loose -Got it!
 Ett till MIB playset -Got it!
Baby Cuddles med Buggy MIB/Mint loose -Got it! :)
Majesty MIP/Mint loose
En MIB Flutter pony -helst Tropical Breeze
En MIB Windy Wing pony -helst Cool Breeze
Night Light MOC!
En Sundea Best pony MOC -Helst Peppermint Crunch
En Perfum Puff pony  MIB -spelar inte så stor roll vilken
En Candy Cane pony MIB -helst Lemon Treats
OCH
Tickle MOC
samt
En gammal goding som Twilight eller Firefly från -83 MOC!

och kanske få något set komplett MOC eller MIB Playtime Baby Brothers ligger bra till....


Jan. 9, 2012

Hej hopp allihopa! Men nu är det kallt ute -usch jag gillar det inte alls och jag struntar blankt i att jag går runt påstuvad som en michelingubbe så att alla stirrar -varsågod, men jag tänker inte få köldrelaterade sjukdomar på ålderns höst -så jag bjuder hellre på att jag ser rolig ut -det är klart värt det i längden.
Jag är väldigt sur för att jag missade Tickle MOC i helgen -hello hur klantigt som helst! Men men den va nog inte helt hundra tror jag och jag hoppas att det kommer fler gånger -den är inte lätt att hitta MOC, bara sett den två gånger eller nåt och på ebay gick den för runt 1500kr nyligen. Den på Tradera slutade på 350 någonting vilket gör det hela än mer irriterande.
Annars har jag några ponier på G, på väg in och hoppas hoppas att de kommer snart samt även lite tillbehör men ack så trögt det går på tillbehörs fronten -helt hopplöst! Det är nästan så att jag håller på att tappa tålamodet och säljer de ponier som jag saknar stickers till nu -så pass less är jag på att samla tillbehör.


Whirleys julklapp: Cloud Puff MIB

Slänger lite snabbt in ett inlägg om Whirleys julklapp från mig som är jätte jättefina Cloud Puff MIB. Jag vet att hon kommit till ett jättefint hem. Whirley är väldigt rädd om sina små ponier och håller dem i ett skåp utan ljusinsläpp.



Foto: Whirley

Hoppas att nyårsafton var helt fantastiskt för er alla!
God Fortsättning!


RSS 2.0