Bra MLP sidor

Jag tänkte tipsa om bra MLP sidor för dig som bara missat dem eller precis har börjat samla och vill veta mer. Dessa sidor har hjälpt mig en hel del under de 2 år som jag har samlat.

Etherella UK MLP Scrapbook
Är inriktad på UK ponies, det vill säga de ponier som såldes i UK vilket gör att den ger en bra bild om vad som kom ut även för oss i Sverige. Sidan är dock inte komplett många ponier som såldes på 90-talet saknas. Men jag tycker att i överlag är sidan mycket bra. Hon skriver en hel del intressant kuriosa om varje pony och det finns en del MOC bilder att tillgå också -Guld värt om man vill kolla efter originallockar och tillbehör!

http://www.etherella.com/scrapbook2/


Dreamvalley
En väldigt bra sida som till största del inriktar sig på US sålda ponier men det finns även en hel del information om de internationella ponierna också. Hon har även en länk till combs & brushes samt ribbons där kan man får en bra hint om vilken färg och vilken sorts kam, borste och ribbon varje pony ska ha. Dock finns inga bilder på tillbehören vilket gör det svårt att veta vilka färgnyanser hon menar.

http://www.kimsites.net/dreamvalley/index.html


Lady Twilight
Den här sidan har en mängd backcard bilder! Det finns också sidor för nyanser på ribbons och kammar men inte heller denna sida är fulständigt komplett -det är en hel del ponier som saknas.

http://www.greatponies.com/


My Little Wiki
För lite mer övrig information och en hel del MOC bilder vilket är helt oumbärligt när det kommer till något som andra sidor saknar mer eller mindre, nämligen originallockar, nyanser på ribbons, kammar och borstar, puffy stickers eller vanliga stickers osv.

http://mylittlewiki.org/wiki/Main_Page


Utöver detta så kan jag säga att mycket kommer med erfarenhet, ju längre tid man har samlat, ju mer koll får man på exempelvis vilka som ska lockar och inte och vilken nyans som tillhör vem (när det kommer till tillbehören) men som sagt, ingen sida är fullständig och ett tips är att söka fram MOC/MIB bilder på just den pony som du vill veta mer om.
En annan viktigt sak att notera och som jag märkt, är att nyanser på kammar, borstar och ribbons kan variera beroende på om de är US eller UK/Skandinavisk sålda!
Ett annat tips är att söka och ställa frågor på diverse MLP forum, jag har lagt upp länkar till dem i ett tidigare inlägg i bloggen.

Om du undrar över något angående en specifik pony och/eller dess tillbehör och som du inte kan hitta något svar på, så får du jättegärna maila mig så ska vi se om jag kanske kan svara på det :)

Mycket Nöje!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0