Variationer för kammar, borstar och ribbons

Jag har jämfört vad som står i boken My Little Pony G1 Collector's Inventory med sidor som Dream Valley*, Etherella och Lady Twilight samt en del MOC/MIB bilder och kommit fram till följande**.

Bubbles
Gäller: Ribbon. Boken: Gul. Dream Valley: Gul/Grön. Slutsats: Dream Valleys uppgifter kring US Bubbles är bekräftad från MOC.

Skydancer
Gäller: Ribbon. Boken: Grön. Dream Valley: Grön (obekräftat). Från MOC: Gul/Grön! -se min egen MOC Skydancer i bloggen!

Posey
Gäller: Ribbon. Boken: Gul. Dream Valley: Grön (obekräftad). MOC Bild (US): Gul. MOC Bild (UK): Grön (ljus, mjukare grön?). Slutsats: Det verkar som att jag måste byta på min egen Posey i Dagens Pony från grön till gul då det är en US variant.

Skyflier
Gäller: Ribbon. Boken: Turkos blå. Dream Valley: Ljusblå. MOC: Ljusblå. Slutsats: Min egen från barndomen hade ljusare trurkos blå men US MOC bilder säger ljusblå, troligtvis varierar det från Euro och US. Olöst.

Surprise
 Gäller: Kam och ribbon. Boken: Lila och lila. Dream Valley: Rosa och ljuslila eller rosa (bekräftat för kammen men obekräftat för ribbon hmm?). Slusats: Fortfarande olöst mysterium för mig då det troligvis blandats ihop med So Soft Surprise som kom med rosa kam eller så finns det återigen variationer (i samtliga fall crescent moon comb) dvs en Surprise som kom med kam och ribbon i lila och en som kom med kam och ribbon i rosa. Olöst.

Trickles
Gäller: Borste, kam och ribbon. Boken: Ljusrosa och klargul. Dream Valley: Ljusrosa och klargrön. Slutsats: Jag håller inte med! Min egen från barndomen har mer rosa/lila nyans på sin, återigen en US och Euro version. Jag är också ganska säker på att hennes ribbon är gul eller något åt det gul/gröna hållet typ. Olöst.

Moondancer
Gäller: Ribbon. Boken: Ljusblå. Dream Valley: Ljusblå. Slutsats: Min geen kom med en ljusare turkos blå precis som Skyflier -återigen variation US och Euro eller? MOC US visar iaf ljusblå. Olöst.

Starflower
Gäller: Borste, kam och ribbon. Boken: Rosa, rosa och lila. Dream Valley: Lila, Lila och ljuslila (obekräftat i samtliga fall). MOC: Rosa, rosa och lila.

Baby Firefly
Gäller: Ribbon. Boken: Lila. Dream Valley: Ljuslila (obekräftat). Slutsats: Jag köpte Baby Firefly komplett och som nyöppnad (ribbon och puffy sticker fortfarande MIB) från en icke samlare dvs barndomssamling på ebay och den hade vit ribbon. Igen, variationer? Olöst.

Caramel Crunch
Gäller Ribbon. Boken: Grön. Dream Valley: Gul/Grön. MIB: Grön. Slutsats: Jag måste hålla med boken, hennes ribbon ser väldigt grön ut för mig.

Galaxy
Gäller: Ribbon. Boken: Puderblå. Dream Valley: Mintgrön. MOC: Baby blå. Slutsats: Det ser ut som att jag måste byta från mintgrön till baby blå på min.

Tic Tac Toe
Gäller: Ribbon. Boken: Mintgrön. Dream Valley: Turkos. Slutsats: Det kan stämma bra att i UK hade hon en ljus turkos eller mintgrön ribbon men dock med mörk lila/rosa star comb. I USA hade hon en mörkrosa shooting star brush och den gröna färgen tycks inte vara annat än en definitionsfråga. 

Love Melody
Gäller: Borste och ribbon. Boken: rosa och rosa och variation: ljuslila ribbon. Dream Valley: Mörkrosa och ljuslila. MOC UK: Lila och vit. Slutsats: Variationer mellan UK och US när det gäller både borstar och ribbons.

Apple Delight Family
Gäller: Ribbon. Boken: Blå. Dream Valley: Soft green. Slutsats: Min familj från barndomen hade turkosa eller om så, soft green.

Baby Valentine
Gäller: Ribbon. Boken: Rosa. Lady Twilight: Vit. MIP: Ljusrosa.

Sundae Best ponierna nämns i boken utan ribbons men de kom med ribbons i både USA som UK.

I några fall tror jag att författarna menar samma färg istället för att det skulle vara eventuella variationer men att de ser färgerna och uttrycker sig olika. Det är en djungel när det kommer till ribbons i synnerhet då det finns en mångd olika nyanser och det är svårt att veta vad de menarnär det nästan aldrig finns bilder men även med bilder är det svårt att få rätt färg då faktorer som kamera, ljussättning och bakgrund spelar in och det blir sällan rätt nyans därför är det även svårt att avgöra nyanser utifrån MOC bilder på nätet. Det här är en av anledningarna till att jag inte orkar samla loose ponier längre, det är helt enkelt för myckt jobb med att samla tillbehör och få det rätt. Det är mycket enklare och nästan också faktiskt billigare i slutändan att jaga en MOC direkt istället. Då vet man att man får allt rätt från början (nåja, visst finns det felpackade ponier som min MOC Fizzy men det gör inte lika mycket tycker jag, då det var så från fabrik). Det känns som att man får höfta lite och det tycker jag är helt ok då jag själv gjort så i vissa fall, bara det ser ut att vara rätt. :) Som sagt, det kan finnas variationer och felpackade ponier som vi ännu inte känner till i vilket fall som helst. Jag behöver dock fortfarande några ribbons: två gula, tre lila, två ljusblåa, en rosa och en blå -någon som har och vill sälja?

* Dream Valleys grundare Kimberly Shriner har skrivit förordet i boken My Little Pony G1 Collector's Inventory.
** Jag tar bara upp ponier som jag har i mina ägor (eller nyligen haft) och som jag därmed vet mer om, det ligger en del timmar jobb av eftersökningar bakom varje pony som jag nu äger i jakten efter att få rätt tillbehör till alla beroende på vart och vem man köpt ponyn av. Därmed kan det finnas fler versioner än dessa nämnda ovan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0