Platta!

Att plattånga pony hår är inte bara och bara. Jag har plattat ett hundratal ponier och har en del att sammanfatta om de erfarenheter jag fått på vägen för de som är intresserade och behöver lite tips och råd. Många tror att det bara är att platta och köra på men det är många faktorer som spelar in som temperatur, märke på plattången, ponyns kvalité på håret osv.  Som ni kanske har märkt så har ponier från 80-talet en anna hår kvalité än ponierna från 90-talet och efter att ha jämfört med dolly hair hår vill jag iinte påstå att det rör sig om samma sorts hår.
130° C är det som i överlag fungerar bäst på riktig frizzigt hår. Pony hår innehåller plast så det kan smälta när plasten når sin smältpunkt. Jag har själv förstört håret på några ponier vid för höga temperaturer runt 180-200° C. skaffa en plattång som inte är för dyr och som du kan ställa in temperaturerna på. Jag har bränt sönder några plattänger själv då mycket vatten och balsam rinner.
Håll håret vått och rikligt med balsam under hela tiden du plattar! Om du är det minsta osäker och om håret bara är lite torrt/frizzigt så börja vid 100° C och stega sedan fram om du inte får önskvärt resultat. Ta och platta håret i tunna slingor. Låt ponyn stå med mycket balsam i ca en timme innan du sköljer ur efter plattning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0