Svar på fråga!

Jag fick en fråga angående Basiron och tänkte ta upp det som ett inlägg för jag anser ämnet ganska viktigt.

 

"Hej,

Undrar lite om basiron. Funderar på att använda det, remove zit eller stain remover (retro dolls uk) på en vit ponny som har ett bläckstreck och nu även en mögelfläck. Jag har försökt solbleka bort strecket i säkert över ett år. Inget resultat. Så jag tänkte testa bensoylperoxid - på ett undaskymt ställe först såklart.

Remove zit ska ju neutraliseras med formula 9-1-1, vet du om något liknande behövs för basiron? Vet du hur länge det fortsätter att verka? Såg att du skrev några månader men kan det ta år? Vet du mer "exakt" när det slutar verka? Folk säger att man ska använda aknekräm med 10% i styrka, ser att du har 5% på bilden. Har du testat båda? Vet du om det är någon skillnad på aknekräm och aknegel?"
 

Svar: Hej Anna! Jättebra fråga! Jag förespråkar egentligen att inte använda starka medel alls som basiron eller aceton etc på ponier i överhuvudtaget. Detta är givetvis något som var samlare får överväga från fall till fall men ibland gör det där bläckstrecket mindre skada än vad själva basironet gör, på sikt. Ponyplasten är gjort av en väldigt känslig plasttyp som kallas PVC. Den bryts ner väldigt fort och frigör ständigt såkallad mjukgörande vilket också är skadligt för vår hälsa. Ponierna är därmed känslig för fukt, temperturskillnader och damm. Helst ska man låta bli att rengöra sin pony men vill man få bort lite ytsmuts så kan man ta en fuktig bomullstuss och gnugga ren den med. Se sen till att ponyn är helt torr. De andra två preparaten som du nämner har jag inte provat dock. Hur lång tid det tar innan basironet slutar helt verka beror på hur tjockt lager man smetat på men det är svårt att säga exakt då inga vetenskapliga mätningar gjorts på detta. Du behöver inte tillföra vatten. Jag hade ett väldigt tjockt lager på min Surprise och det tog ganska exakt ett år innan det slutade verka helt. Men som sagt, jag rekommenderar det inte alls egentligen då även vita ponier med högsta sannolikhet kommer att få en viss svag gulnad även om de står mörkt :(. Har ponyn utvecklat mögel är den dess värre bortom all räddning och bör stå isolerad från andra ponier.

 

 


Kommentarer
Postat av: Micaela

Hej.. Kände att jag måste svara :)
Jag använder bosiron 5% på de ponys som har bläck el tusch på sig. Jag låter det sitta en dag, tar bort o tittar hur det tagit sig, sätter på nytt om det behövs. Blå o lila ponys är extra känsliga. De får man titta efter redan en halv dag. Väldigt ofta med andra ord. Jag tycker som Bella, det är upp till var o en hur man gör med tvättning :)
Själv tvättar jag av med svamp o Yes. Schampo o balsam i man o svans. Sen det viktigaste är att de måste torka ordentligt.
Lycka till :)

Svar: Ja precis Mickan, jättebra inflik av dig där! :) Man kan göra på olika sätt som att torka av det/tvätta av det efteråt. En del av basironet har ju trängt in och fortsätter verka en lång tid frammåt ändå. Däremot kan det va som med min Surprise som var skriven med väldigt tjock rosa tusch under hoven, en svag liten rosa fläck syns faktisk fortfarande och överväger om jag ska ha på en liten klick igen ändå.
Night Flies

2013-07-15 @ 11:59:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0