Jättegeting!?!

Idag såg jag den största getingen jag någonsin sett och jag har försökt googla och ta reda på vilken det är.
Den enda som kommer upp i samma storlek är alltså den Asiatiska jättebålgetingen men det kan det inte ha varit för huvudet var svart och inte gult eller orange men jag är väääldigt säker på att den va ca 5cm och absolut inte mindre! Den av dessutom kraftig i kroppsbyggnaden. Den lät en hel del men frågan är -vad var detta? Den såg ut som en rödbandad geting men var det en drottning? Eller en förvuxen geting? Eller helt enkelt en stekel som ser exakt ut som en geting? Den flög sen lyckligtvis ut från rummet och ut på balkongen igen där de har sina bon.
Detta va den närmaste beskrivning som jag hittade:
 
"För två år sedan, ungeför vid denna tiden, så hörde jag ett jättehögt brummande i köket och fick se den...utan tvekan...absolut största jä-la getingliknande sak jag någonsin sett (och någonsin vill se).
Jag överdriver inte när jag skriver att den var 4½-5 cm. Såg precis ut som en geting, fast gigantisk, och hade ett rött "bälte". Antagligen en drottning.
Jag gillar inte getingar i vanliga fall men jag blev så rädd att jag blev helt paralyserad först. Sedan hämtade jag dammsugaren, som tack och lov fanns i närheten, och sög upp den.
Jag har sett fler sådana här getingsaker, passerandes förbi, men tack och lov inte i huset.
Vet fortfarande inte exakt vad det var, eftersom jag inte kunde hitta information om att det ens fanns en getingart av den storleken i Sverige."

Kommentarer
Postat av: Micaela

Det var inte hästgeting då? Kommer inte ihåg namnet, men det är jätte stora getingar o bromsar som lever i o runt hästar. Har sett både broms o geting som var som jumboyetar! De var runt en 5cm från rumpa till nos!?

Svar: Ja broms var det inte iaf det vet jag. aha hästgetingar visste jag inte om okej
Night Flies

2013-06-03 @ 12:29:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0