Att handla på ebay

Jag fick en fråga om hur det fungerar att handa på ebay. Det är en jättebra fråga. Personligen handlar jag allra mest därifrån för att jag tycker det känns tryggare och de har oftatst väldigt mycket MOC/MIB:s ute.
 
När du registrerar ett konto hos ebay så ska du samtidigt registerar ett Paypal konto som sedan alltid är automatskt kopplat till ditt ebay konto -detta är jättelätt att göra, följ bara instruktionerna! Paypal är det sätt som man använder när du klickat hem något och sedan betalar för något på ebay, det är knutet till ditt bankkonto och transaktionen görs alltså via Paypal, detta för att det ska vara säkrare att handla på nätet.
 
Skulle något hända ex att du inte får din vara så öppnar du ett open case hos ebay som nästan alltid dömer till kundens fördel och då du får dina pengar tillbaka, detta har bara hänt mig en gång.
Jag har bara handlat på ebay men aldrig sålt något där.
 
Det kan bli tullavgifter från alla länder utanför EU om det överstiger 50 $. Tullavgiften brukar då hamna på runt 2-300 kr. Det är dock många säljare som inte fyller i dessa uppgifter utan skriver 10 $ fast än att man kanske köpt den för 100 $ och då slipper man ju tull. Detta är inget jag bett om utan säljarna gör så ändå för att de vill vara schyssta och det har hänt ganska ofta faktiskt -en tumregel brukar va att: köper du av privatperson är chansen stor att de skriver en låg summa och du slipper tull, handlar du av ett företag så kommer du inte att slippa tull.
 
Tullavgift går til såhär: Det står i din avi att du måste betala en angiven summa i tull för att få ut paketet.
 
Om ni har några fler frågor kring detta så är det bara att fråga på! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

ååå tack för infon - nu känner jag mig lite klokare och kanske att man vågar handla.

tänkte dock att när man är på ebay står det ofta att man kan "Köpa" är det inte så att man måste buda jämt, som på tradera? vet inte om du förstår hur jag menar men vet inte hur jag ska förklara annars ;)

Svar: Jo jag tror jag förstår vad du menar :) okej skriver ihop lite mer om det. Jo det finns både auktioner o köp nu samt best offer men ska ta upp det i nästa inlägg :)
Night Flies

2013-03-06 @ 14:41:39
URL: http://www.fairydiary.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0