Om bloggande, bilder och facebook

Många ger tips om att man ska ha stora bilder och väldigt lite text. Jag tycker inte man ska lyssna på det för det finns massor av jättestora bloggar som har en massa massa text -för det beror helt enkelt på vad man har för sorts blogg.
Kommentera mera! Ju mer intressanta kommentarer du skriver i andras bloggar (i synnerhet storbloggares) ju fler besökare får du till din egen blogg.
Var försiktig med bilder! Jag har slarvat en massa nu sista tiden med att inte ange bildkälla. De flesta är mina egna bilder men ibland använder jag ju Nellys pressbilder som finns att ladda ner fritt på deras hemsida för varje produkt. Det står inget om att man måste nämna källa hos dem, jag har bara tagit för givet att folk fattar att bilderna är hämtade hos Nelly för att jag sett att andra bloggar gör likadant utan att ange källa och man fattar direkt vart de kommer ifrån. Ingen har heller sagt något om det men jag kommer ändå att börja med det igen för att jag själv tycker att man ska göra det.
 
Men man ska också va försiktig med vilka bilder man lägger upp på fb! Vänner kan
ladda ner dina bilder och fb har faktiskt rätten att göra precis vad de vill med dina bilder även om du så stänger ner din sida! Dvs de kan hamna i annonser eller på helt andra sidor ute på internet.
Jag har nu rensat bort så gott som alla privata bilder på fb av vänner, hus och dylikt, fast än det egentligen är försent.
En gång uppladdat -alltid kvar!
 
En vän till mig stängde ner sin sida i höstas, han kan fortfarande hitta bilder som cirkulerar på honom ute på olika sajter, trots att vissa bilder är flera år gamla! Alla bilderna är från början från hans egen fb-sida.
Som "tur är", står det inte att det är han, vilket han tycker är skönt då han inte har någon kontroll över bilderna längre. Det kan ju också ge ett mindre seriöst intryck om man söker jobb och de googlar på en och så hittar de exempelvis en massa partybilder på en. Så tänk er verkligen för innan ni lägger upp bilder på fb för jag tror detta är mycket vanligare än folk tror!  Jag skulle bli helt bestört om det hände mig! Och i synnerhet om folk tar ens bilder och sedan utger sig för att vara en annan dvs plockar dina bilder och säger att de är dem, vilket också hände honom. Men fb har faktiskt fulla rättigheter över alla dina bilder som du lagt upp på fb, för alltid och det finns inget att göra åt det.
 
Jag läste en skrämande artikel, Så mycket vet Facebook om dig. Detta är faktiskt något jag tänkt på väldigt mycket och kanske ännu värre, att de rent av kodar av din fb-mail efter vissa sök ord och lägger upp annonser där efter (google's gmail gör det!) det läskiga är bara att på så sätt kan myndigheter samla på sig en massa information om alla som har ett facebook-konto. Det är just det här som får en att fundera på att helt enkelt bara stänga ner sin fb-sida men  som sagt, det är ju i princip redan för sent...
 
Klicka på länken nedan för att komma till artikeln.
 
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.496788/sa-mycket-vet-facebook-om-dig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0