Tvätta ponies

 
 Det är upp till var och att avväga vad man vill använda på sina poner men man bör tänka på att ponier innehåller PVC och denna plast bryts ner väldigt lätt och egentligen är så ott som det mesta skadligt för ponierna även vatten.
 
Helst ska man inte använda  något men samtidigt är ytsmuts lika skadligt som vatten, i längden.
Till mina barndomsponier, som jag är allra mest rädd om, och inte vill ändra något på, dvs åldras dem så gör dem det och det får helt enkelt vara som de är.
 
 
Sensitive wash
 
Ta en fuktig bomullstuss och och stryk försiktigt bort smutsen se till att ponyn är torr mer behövdes inte på mina barndoms ponier medans andra köpa aldrig varit i kontakt med något, inte ens vatten.
 
 
Ordinary wash
 
Oftast behövs inte mer än tvål eller diskmedlen för en vanlig tvätt på ponyn -glöm inte balsam och att ponyn måste torka ut ordentligt!
 
 
Ruff wash
 
Alla andra medel är givetvis mer eller mindre skadligt på sikt men där måste man som salmlare själv ta ett beslut.
 
 
Gripens sortiment. Att den acetonfria removen skulle vara mindre skadlig än acetonen tåls att diskuteras då det inte finns några belägg för det och den är ganska stark den med. När jag deflockat/rengjort ponier så föredrar jag den röda framför den gröna då den är lite oljig.
 
 
Extreme Ruff Wash
 
Kombineras ofta med ovannämda samt att man applicerar Basiron på fläckar.
Basiron kan lämna såväl vita eller gula fläckar på vit pony eller ljusare fläckar på andra färger. Basiron bör egentligen inte anvädas på annat än vita ponier då det bleker plastellens färg.
När Basiron applicerats på ponyn så ska den stå mörkt och det kan ta månader innan den verkat klart.
 
 
Glöm som sagt inte att ange detta vid en eventuell försäljning!
Vad ni använt och gjort på ponyn! Vissa samlare vill gärna veta om ponyn vart i kontakt med vatten och detta kan för mer sällsynta ponier på ebay öka värdet på en helt "orörd pony" även om den nödvändigtvis inte är MINT ändå.
 
 
En loppis pony som jag tvättade och plattade håret på åt Whirley. Den fick jag köra lite mer ruff wash på då smutsen var ingrodd. Det en italiensk Windy.
 
För mer information -se kategorin Tutorial.
 
 
 
 
 
.

Kommentarer
Postat av: Linnéa C

Haha älskar din blogg Isabel :) Beundrar din samling av ponnysar!

Svar: aww tack Linnea <3
Night Flies

2013-03-07 @ 21:39:15
URL: http://enneacampus.blogg.se
Postat av: Linda

du är verklig3en grym på att rengöra ponnies! Jag har tvättat av mina barndomshästar lite nu men vågar inte ge mig på dem för mycket. de är ju trots allt mina älsklingar.. och hur söta ponnies jag än samlar på mig så kan inga slå de andra hehe ;)

Jag tror två av mina barndomshästar är cancerbefläckade.. kanske kan lägga upp en bild, men de får helt enkelt stå en bra bit bort från de andra. vågar/vill inte ta bort huvudet på dom och koka men ska kanske testa på nån loppis ponny nångång om jag hittar...

och apropå det så drömde jag inatt att jag hittade 3 MIB baby Moondancer för 5 kr styck på en loppis men jag köpte bara två. hallå ;)

Svar: ah ha ha vilken dröm! ja det är sånt jag och Whirley brukar skämta om, om vi skulle hitta MOC på loppis -typ det skulle aldrig hända och isf skulle jag svimma och nån annan hinna knipa åt sig den ha ha. Ja du gör helt rätt i att helst tom förvara de drabbade i ett annat rum då mjukgörande som pvc-plasten hela tiden utsöndrar är luftburet. Det är troligen alltså inte själva fläckarna utan som sagt plasten som avsöndras vilket på detta sätt kan medföra en spridning.
Night Flies

2013-03-13 @ 07:32:40
URL: http://www.fairydiary.blogg.se
Postat av: Anna

Hej,

Undrar lite om basiron. Funderar på att använda det, remove zit eller stain remover (retro dolls uk) på en vit ponny som har ett bläckstreck och nu även en mögelfläck. Jag har försökt solbleka bort strecket i säkert över ett år. Inget resultat. Så jag tänkte testa bensoylperoxid - på ett undaskymt ställe först såklart.

Remove zit ska ju neutraliseras med formula 9-1-1, vet du om något liknande behövs för basiron? Vet du hur länge det fortsätter att verka? Såg att du skrev några månader men kan det ta år? Vet du mer "exakt" när det slutar verka? Folk säger att man ska använda aknekräm med 10% i styrka, ser att du har 5% på bilden. Har du testat båda? Vet du om det är någon skillnad på aknekräm och aknegel?

Svar: Jättebra fråga! Detta bör jag rent av skriva ett inlägg om då det kräver ett mer uttömmande svar och något alla bör veta. Men lite snabbt kan jag säga att jag egentligen inte förespråkar att använda starka medel alls som basiron eller aceton på ponier! Detta är givetvis något som var samlare får överväga från fall till fall men ibland gör det där bläckstrecket mindre skada än vad basironet gör. De andra två preparaten som du nämner har jag inte provat dock. Hur lång tid det tar innan det slutar verka beror på hur tjockt lager man smetat på. Du behöver inte tillföra vatten. Jag hade ett väldigt tjockt lager på min Surprise och det tog ganska exakt ett år innan det slutade verka helt. Men som sagt, jag rekommenderar det inte alls egentligen då även vita ponier med högsta sannolikhet kommer att få en viss svag gulnad även om de står mörkt :(. Har ponyn utvecklad mögel är den dess värre bortom all räddning och bör stå isolerat från andra ponier.
Night Flies

2013-07-11 @ 21:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0